Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manne93
#744160
Tjena..

Ska besikta bilen snart och när jag startar bilen så lyser abs och tracks lampan, även servicelampan men släcks efter ett tag..

Abs och tracks lyser ibland några minuter sedan släcks dom själv. Ibland konstant, om jag spinner direkt när jag startar dom så slocknar dom av sig själv.. De funkar när lampan har slocknat men så fort de tänds så fungerar det inte..

Hört att detta är ett vanligt fel på just 850.. Skulle precis kolla på transportstyrelsens hemsida för se vilken årsmodell de var men sidan var nere, antingen är det en -96 eller -97..

Har gjort servicen själv också men vet inte hur jag ska göra för att släcka den, samt fixa de andra problemen..

Tacksam för svar samt idé, någon som också har liknande problem?
av virtq
#744222
Brukar vara kabelbrott på absgivarna eller glapp i abs styrboxen. Men felkoder kan ge lite mer specifika ledtrådar, sen kan man mäta upp resistans i vardera kablage också. Finns guider för sånt lite här och var.
av *pettson*
#744367
Ytterligare är det lika vanligt med dålig botten på tändningslåset eller dåliga skarvar i systemet. Inget är egentligen vanligare än annat. Men felsökning gäller. Gissa är bara dumt.
Har man inställningen att bilen inte får kosta ett skit kan man istället för att offra huvudvärk på vad problemet är, ta och sälja av bilen till någon som är intresserad eller skrota av den.
Hur man än vänder sej kommer det kosta tid huvudvärk och en mindre summa pengar att få ordning på bilen.
Ibland en av dom. Ibland allihopa.
Hur mycket en mindre summa pengar är bestäms oftast av ens egen inställning till eget arbete kombinerat med egen fantasi.
Användarvisningsbild
av taxi
#744370
Eller en oberoende verkstad, ring och hör. I Västerås finns en Mekonomenverkstad som tar 300 kr för felkoder.
Har du en multimeter så kan du lossa kontakten till ABS-modulen under huvudbromscylindern och mäta givarna. Ca 1k ohm resistans bör de ha, och om du snurrar på hjulen under mätning ca 0,5 volt växelspänning. Du märker om nåt hjul avviker. Googla fram en bild på kontakten med förklaring så du vet hur du ska mäta.
#744492
Hello

Nedanstående är testat och utprovat på frugans S70.

Ett mycket enkelt och (i princip) kostnadsfritt sätt att kolla om det är lödningen i elektronikboxen är att göra följande enkla manöver:

Ta en plastbit ca storleken av ett vanligt kreditkort, dock gärna dubbla tjockleken, och tryck ner den bredvid kontakten till ABS-boxen så att kontakten INTE kan röra sig i sidled.

KLART!

Kör sedan några veckor och kolla att ABS-lampan slocknar som den ska.

Har kört med denna metod sedan tidig höst och den funkar alldeles utmärkt. Har dock fått gå ut ett par, tre gånger och ruckat på plastbiten då lampan börjat lysa.

Har även en V70 som jag lött om boxen på och den stora svårigheten där var 2 saker, dels att bryta sig in i boxen, dels att verkligen våga göra jobbet (eftersom går det åt helvete så kostar det rejält med slantar ...). Det gick dock alldeles utmärkt och tog mig 1 timme att bryta mig in i boxen, samt 20 min för att löda om och limma ihop den igen med silikon.

Kostnad: 40 kr för en tub silikon från Clas Ohlson.

Har inte orkat löda om frugans bil ännu, men det ligger inom kvartalsplaneringen innan sommaren ...

// Andazon
#1112612
manne93 skrev:Kan meddela att jag gjorde en lödning på boxen! Eller såg en blocket annons så han fixade det för en limpa cigg :D Efter lödningen så försvann problemet!
Du råkar inte ha en länk till den annonsen? Gjorde han en snygg öppning av boxen. Har möjlighet att göra lödning själv men vill ogärna behöva såga upp skiten.
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]