Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nor311
Tjenare är ny här på forumet, tänkte se om nån här har några fler idéer vad som kan vara fel på bilen.

Var i fjällen i helgen, var väldigt kallt på natten (-17) dagen efter startade bilen för att sedan dö på en gång. Och då blev den ju självklart dödssur..
Detta har hänt förr några gånger.. Jag prövade att nöta på startmotorn , men såklart dog batteriet innan den startade.
Dagen efter fick jag hjälp med att kabla den, tog lång tid innan den gick igång och sen dess har den gått jävligt ojämt och ryckigt vid låga varv, låter som att den går på 4 cyl.

Började med att kolla på stiften, 4 st såg fina ut, men det femte närmast fördelaren var helt svart och luktade bensin.
Testade att byta stift, men ingen skillnad. kollade fördelaren och rotor som såg fin ut(bytte för en månad sen).
Testade insprutarna med hjälp av diagnosmodulen, alla verkade ticka.
Har mätt upp tändkablarna och fått fram ca 3-5 KOhm, har även tagit ur stiftet och och startat bilen för att kolla gnistan, som fanns där.
Undviker gärna att köpa nya tändkablar då dom inte direkt säljs till studentpris :/
Har torkat ur där tändstiftet satt.

Kollade lite snabbt på felkoder, fick fram 1-2-3, 4-4-4 men kommer inte i nuläget ihåg från vilket stift, vet inte ens om det har nåt med mitt problem att göra.

Bilen dricker olja, inte mycket men inte lite, det var också lite olja på topplocket, vet inte om det kommer från spill, men har varit där ett tag.

Så, kan jag ha sabbat en ventil eller liknande vid mina startförsök, och isåfall, är det värt att sälja av den för nån tusing hellre än att laga, då bilen kostade mig 10k i inköpspris.

Tacksam för svar. Mvh
av nor311
Tack för bra tips, ska ta och kolla det med kablarna på en gång när det blir mörkt. kollade bara gnistan på det "dåliga" stiftet och konstaterade väl bara att det fanns en gnista.
Startgas får jag ta och köpa imorrn och testa med.

Fåse nu, med blomsprutan antar jag att det slår gnistor om kablarna är dåliga, men med startgasen, börjar motorn gå bättre om det är nåt fel på en slang då eller?

Mvh
Användarvisningsbild
av Lucif3r
nor311 skrev:Fåse nu, med blomsprutan antar jag att det slår gnistor om kablarna är dåliga, men med startgasen, börjar motorn gå bättre om det är nåt fel på en slang då eller?

Mvh
Ja, precis. Om startgasen kan tränga in någonstans så kommer motorn reagera genom att gå upp i varv. Gör den det så har du ett läckage du bör fixa. Tänk på att det inte bara är slangar som kan läcka, utan även t ex insugspackningen.
av nor311
Nuskavise..
nu har jag testat med blomspruta, gav ingenting.
startgasen gav inte heller nånting.

Var också och köpte en komptestare från biltema som visade ca. 8.5 bar på alla cylindrar på tomgång.

Det verkar som att det går lite tungt åt den när jag ska starta, det liksom hörs att startmotorn får ta i. kan ju vara för att jag drog ur strömmen i batteriet, men åkte ju typ 40mil, då borde det väl ha laddats upp rätt bra?

Ingen som vet om nåt spännande/dåligt som kan hända när man står och nöter på startmotorn länge (3-4min * 4ggr)

Här är en bild på tändstiftet på cylinder 5 Bild
Generatorn laddar inte batteriet til 100% kapasitet, du måste ha laddare för at ladda det bra. Min 850 startade inte i vinter, jag nötade i intervall på ungefär 20-30-40 sekunder, pausade i samma intervall da jag var förbannad och stressad. Hadde et 120ah och et 60ah batteri som var fulladade. Startmotorn drar mycket ström, med jag tror den tål mycket nötande.

Et problem när man nötar och inte får start på volvos alumotor är at man får "lawnmover-syndrome" och motoren tappar kompresjonen. Da måste man nöta och nöta, eller ta lite olja i förbrenningskamren. Jag nötade i ungefär 15 minuter samlat tror jag för motoren tog mer och mer. Fick start, men så dog bilen da jag körde en liten tur. Jag byte soppapumprelé og hamrade lite på spridarreleet och kamaxelsensoren. Så gick bilen perfekt och går fortsatt bra.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]