- fre 15 mar 2013, 03:54
#737465
Hej på er alla, skriver för första gången så rätta mig om jag gör fel.
PROBLEMET:
Vid start av bilen, v70 -97 2,5 tdi, så rusar motorn till "max" varv, 1 -2 sek., den stängs omedelbart av med nyckeln.
Ett nytt startförsök görs. Samma visa, motorn rusar och dör dock utan att nyckeln vrids av.
Därefter startar inte motorn igen. Startmotorn går normalt, instrument och indikeringslampor fungerar normalt.
Matarpumpen fungerar, efter kontroll av filter orkar den lufta systemet på startmotorn.
Inga luftbubblor syns vid det genomskinliga inloppsröret till pumpen. Insprutningspumpen luftas vid skruv på sida mot kylare.
Inställningslägen kontrolleras, ua. Bilen försöks bogseras igång utan att ens tända till. När spridarrören öppnas så kommer det
till en början lite diesel varför ett luftningsförsök görs med bogserad bil och höga motorvarv. Det visar sig då att inget bränsle
kommer fram till spridarna. Bilen får stå. Vid ett senare tillfälle får min fru hjälp med felkodssökning genom den lokala Mekonomenmacken.
Eftersom inget dokumenteras så vet jag endast igenom hörsägen att felet skulle ha något med bränsletillförsel, luft, pumpinställning, "spjäll"reglering,
stoppsolenid eller något elektriskt däromkring. Bränslematning via matarpump och pumpinställning ua. ingen synlig luft i systemet.
HJÄLP!!
Här står jag nu och sliter mitt hår, plånboken tillåter inte att bilen lämnas till verkstad men bilen behövs.
Har ni någon lösning på mitt problem, hur fortsätter jag, tacksam för all hjälp.
PROBLEMET:
Vid start av bilen, v70 -97 2,5 tdi, så rusar motorn till "max" varv, 1 -2 sek., den stängs omedelbart av med nyckeln.
Ett nytt startförsök görs. Samma visa, motorn rusar och dör dock utan att nyckeln vrids av.
Därefter startar inte motorn igen. Startmotorn går normalt, instrument och indikeringslampor fungerar normalt.
Matarpumpen fungerar, efter kontroll av filter orkar den lufta systemet på startmotorn.
Inga luftbubblor syns vid det genomskinliga inloppsröret till pumpen. Insprutningspumpen luftas vid skruv på sida mot kylare.
Inställningslägen kontrolleras, ua. Bilen försöks bogseras igång utan att ens tända till. När spridarrören öppnas så kommer det
till en början lite diesel varför ett luftningsförsök görs med bogserad bil och höga motorvarv. Det visar sig då att inget bränsle
kommer fram till spridarna. Bilen får stå. Vid ett senare tillfälle får min fru hjälp med felkodssökning genom den lokala Mekonomenmacken.
Eftersom inget dokumenteras så vet jag endast igenom hörsägen att felet skulle ha något med bränsletillförsel, luft, pumpinställning, "spjäll"reglering,
stoppsolenid eller något elektriskt däromkring. Bränslematning via matarpump och pumpinställning ua. ingen synlig luft i systemet.
HJÄLP!!
Här står jag nu och sliter mitt hår, plånboken tillåter inte att bilen lämnas till verkstad men bilen behövs.
Har ni någon lösning på mitt problem, hur fortsätter jag, tacksam för all hjälp.
Senast redigerad av 2 nille58, redigerad totalt 0 gång.