Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jezper
Hej!

Min kompis 850 -92 GLT startar ej efter topplocksbytet.

När vi drar runt motorn så hör man att den inte alls vill tända och efter ett antal gånger så poffar det till och kommer lite vit rök framifrån, Det ser ut att komma från insuget pga att den lilla röken kommer upp ovanför spridarna.
När jag kollade luftfiltret så luktar det lite bränt och har blivit lite sotigt, fast det är nytt.

Det jag vet är att den får soppa, efter att ha lyft på tändstiften men frågan är om den får ström ? eller om den får luft ?
Kan jag mäta strömmen från tändspolen med en Multimeter och isof hur ? bara för att utesluta att den inte är defekt ?

Vi testade att avläsa felkoder på 2A och 6A och resultaten blev 1-1-1 och 1-1-1 efter ett antal försök på båda hålen.
Kollade även att motorn får Jord och att allt sitter på sin plats.

Systemreläet ovanför kylaren lyser endast gult, men har ingen aning om det betyder något särskilt ?
Testade även att vända på rotorn 180 grader för att utesluta att vi monterat den fel.

Åtgärdat:
Ny/begagnad Topplock inklusive alla packningar till insug, vevhus, grenrör, etc
Ny kamrem och spännare
Ny Rotor
Nytt Fördelarlock
Nya Tändstift
Nytt Luftfilter.

Någon som har något bra råd ???

Tack på förhand!
av *pettson*
Det bästa rådet jag kan ge utan att skriva 200rader omgående. Är att ni drar er till minnes.

Om bilen fungerade innan ni lyfte på locket så ska ju allt fungera nu med.
Men det förutsätter naturligtvis att kamaxlarna inte förväxlats eller att motorn är nollställd på rätt markeringar, eller helst med tolkar för att göra sitt jobb när man startar.
Att tvinga dit en rotor åt fel håll är aldrig lösningen ens i felsökningsläge.
Det är alltså dags att börja tänka på var det gick fel..
*pettson* skrev:Det bästa rådet jag kan ge utan att skriva 200rader omgående. Är att ni drar er till minnes.

Om bilen fungerade innan ni lyfte på locket så ska ju allt fungera nu med.
Men det förutsätter naturligtvis att kamaxlarna inte förväxlats eller att motorn är nollställd på rätt markeringar, eller helst med tolkar för att göra sitt jobb när man startar.
Att tvinga dit en rotor åt fel håll är aldrig lösningen ens i felsökningsläge.
Det är alltså dags att börja tänka på var det gick fel..
Tack för det. jo nog minns vi!
Kammen hoppade av pga kamremsspännaren som var slut, därmed så rasade toppen (Nyköpt begagnad bil).

Rotorn tvingades aldrig på utan vi bytte håll på plattan som den sitter i, ifall vi förväxlat när vi satt ihop det.
Kammarna var helt nollställda när vi trädde på kamremmen, med hjälp av en mekaniker. Att vi köpte ny rotor och fördelarlock var pga att rotorn var i bitar och locket var sprucket på insidan när vi demonterade allt.
av *pettson*
Om rotorplattan är hel så passar den inte åt andra hållet. Tapparna är inte i centrum. Detär vitsen med konstruktionen. Rotorn går inte att vända fel på plattan. Plattan ska inte gå att vända fel emot kammen. Men kammarna går att förväxla. Det går även att ställa veven fel.
Vad användes för inställningsmärken?
av *pettson*
Det är inte lätt att få smällar i insuget om man saknar bränsle och gnista. Eller är det bara jag som är lite känslig?
I min tankevärld krävs det bränsle+ gnista samt fel tidpunkt av någon anledning för att få en smäll i insuget.
*pettson* skrev:Om rotorplattan är hel så passar den inte åt andra hållet. Tapparna är inte i centrum. Detär vitsen med konstruktionen. Rotorn går inte att vända fel på plattan. Plattan ska inte gå att vända fel emot kammen. Men kammarna går att förväxla. Det går även att ställa veven fel.
Vad användes för inställningsmärken?
Där har du en poäng. på den ena sidan så ser den ut att ha gått av lite, kanske därför den passar åt båda hållen. Båda kammarna märktes upp innan dom plockades ur.

När remmen åkte på så var jag själv inte med.
Men vet att dom nollställde svänghjulet och båda kammarna, med dom små märkena emellan kamhjulen.
Kollade upp hur dom gjorde när dom trädde på kamremen.
Markeringarna på plastkåpan stämde överränns med kamdreven oc svänghjulet med sin markering ovanför och båda hade exakt samma placering efter att dom dragit runt motorn 3 varv.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]