Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joensson68
Har fått motorhaveri :cry: , oljelampan började blinka och därefter så lät det illa från motorn när pappa lånade bilen.
Har nu fått bort oljetråget och har sett att 5:ans vevstakslager har skurit, går det att köpa lösa lager halvor till en vevstake?
Om det nu är oljepumpen som är boven så undrar jag hur svårt det är att byta den med motorn kvar i bilen?
Någon som vet hur man kan se om en oljepump är slut?, bilen har gått 33000mil.
av rid54
Vore ju rackarns konstigt om det inte gick att köpa lagerskålar! Om tråget är nere så byt allt; dåligt oljetryck kan vara pga slitna/skurna lager och om exvis mttre ramlagret går så är det inte lika uppenbart som ett vevstakslager (ljudmässigt). Vad gäller oljepumpen vet jag inte om det går att byta med motorn i bilen,
Mvh
/RiD
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har fått för mig att jag ska byta oljepump vid tillfälle, ett tillfälle som kanske aldrig kommer. Mest bara för att jag bytt allting annat, så varför inte oljepumpen? :D
Men jag har trott att det bara är att ta bort vevaxelns remskiva och byta pumpen, men Haynes kan säkert berätta hur det ligger till. Om ingen annan berättar innan jag ska till garaget nästa gång så jag kommer åt boken så återkommer jag om det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att arbeta på den nivån med motorn i bilen är väl ingen höjdare. Visst går det, men du lär nog garanterat bort med iaf höger fjäderben, innerskärm osv.
Möjligt att du även behöver släppa ner subframen... Sen bör du väl även ta bort drivaxlarna, då dessa tar skada om motorn höjs eller sänks några cm (tror det var 3cm som var bristningsgränsen?).
Höja/sänka/vinkla motorn är väl troligt att du behöver för att få en hyffsad vettig arbetsställning.
av dalldall
brukar inte gå o byta överfall då det e parat ihop med sin egen stake, så var det förr i iallafall. sen har säkert vevtappen tagit stryk med.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]