Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uddevallaren
Hejsan.

Kan det vara så att kompressorn är kass när bilen inte tar imot köldmedium. När systemet är vaccumsugit och håller vaccumet. Så kopplas köldmediumet på (13kg tub) så drar den in ca 80gram. Kompressorn startar aldrig. Vid tvångskörning (Byglad lågtrycksvakt) så går kompressorn igång med suger inte i sig något mer köldmedium.
Hm 80 gram var inte mycket. har ni vänt tuben upp och ner när ni fyller efter vacumsugning? Det är bra att göra det så att det kommer vätska in i systemet, det fylls med mer köldmedium då.. och helst på högtryckssidan så slipper kompressorn få vätska i sig om man kör för snart efter. På manometerstället som är kopplat till lågtryckssidan ska trycket sjunka när kompressorn går. (och till slut bli vacum om man kör för länge). Detta gäller bara förståss under fyllning innan det blir nog mycket köldmedium i systemet. Blir det inte det låter det som att kompressorn är gången..
Ska jag vänta hela tuben upp och ner? Det är en 13kg tub så ingen vanligt liten påfyllnadstub. Det jag märker är att det kommer gas i systemet men som sagt tar inte några gram ifrån tuben direkt. Kan det vara så att med tuben ståendes så fyller jag bara gas och inte kylvätska? Därav att det bara kommer in ca 80g?
Just det. Du ska vända hela tuben upp och ner. Då kommer det vätska istället för bara gas. Då får du i mer köldmedium. När du sedan startar kompressorn och ska fylla får du vända tuben stående igen. Detta för att du inte ska få vätska in i kompressorn, det är inte bra. Kompressorn ska suga gas och inget annat.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]