Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalldall
hmmm,ser ut som det fattas en bit alu där ju. om det har nån betydelse får nog nån annan svara på, det e ju hela toppen då??? undrar var biten finns?
av Nodevla
dalldall skrev:hmmm,ser ut som det fattas en bit alu där ju. om det har nån betydelse får nog nån annan svara på, det e ju hela toppen då??? undrar var biten finns?
Ja de är nog så va ? Jag har ingen aning, men jag tyckte de såg lite märkligt ut...
Hoppas de är nån som rivit och vet hur de ser ut om detta är normalt som svarar
av Nodevla
dalldall skrev:jag har gjort vid några sådana motorer, om ingen annan svarar kan jag kolla på en topp i morgon.
Tjenare! De får du jätte gärna lov att göra! De verkar inte vara någon annan som har kunskap på detta ändå..
Hur mycket jobb är de att plocka av "ventilkåpan" ? Är de nått som är gjort på en kväll om man är två ?
av Nodevla
Lucif3r skrev:Plocka bort ventilkåpan gör man väl på en pisskvart typ. Monteringen är ju en annan 5a dock.. :roll:
Ojj, är de så pass.. läste man behövde nått speciellt verktyg för o hålla kammarna på plats va ?
av dalldall
fan jag börjar bli gammal! hmmm får gå ut o kolla igen, undrar om inte jag med har en lite bit av på min, men blir inte klok på om det har nån betydelse för smörjningen av kammen dock, det e såfall toppen du får byta om du tagit bilden på rätt håll o inte ventilkåpan, plocka av kåpan e ju enkelt, helst skall du göra ett par verktyg av 2 gamla tändstift o gängad stång som går upp från tänstiftshålen till två plattjärn som trycker ner kåpan jämt över hela, sen tar man bultarna o släpper stängerna jämt så man inte får nån brytning i det hela, kanske viktigare när man monterar i hop det. undrar bara var biten ligger nånstans? hmmm kanske därför det gått sönder om nån haft av kåpan utan rätt verktyg? bara en tanke!
av *pettson*
Nu kan jag inte se på bilden om kåpan är skadad. Men förmodligen är den det. Den brukar bli det när man inte använder rätt verktyg. Man lossar kåpan planlöst och så spänner kamaxlarna upp och kåpan hamnar snett och änden bryts av. Det spelar ingen livsavgörande roll då det är bakom packboxarna. Men med lite otur kan det istället bli ett komplett topplocksbyte till betydligt mera förtret och pengar.

Det här är egentligen vad som krävs för att göra jobbet på *rätt* sätt. Visst kan man utföra det ändå men det medför vissa risker, varav skador på toppen är en. Själv hade jag hemgjorda verktyg för ändamålet förut. Nu köpte jag en bra sats till det istället.

Bild
P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?