Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#727502
Tja!

Är det någon mer än jag som kör 100% e85 utan problem eller felkoder?
Startar på första försöket och drar kanske 10% mer på motorväg och 20% mer i stan...
Finns det nåt chip man kan köpa för att få ner förbrukningen lite?
av Knatch
#727606
dalldall skrev:låter intressant, vad har du modifierat?

Inget är ändrat förutom att en vän fixat nåt med spridaren. Allt är orginal och inga delar är bytta.
nu har jag kört 280km och har cirka 35-40liter kvar i tanken som fylldes med 70liter. det har buskörts en del .
100km motorväg (110km/h lugnt). 100km motorväg (130-140km/h med omkörningar).
80km stadskörning med kallstarter, 30min tomgång, lite växlande vid 4-5k rpm :).

35liter /28mil = 1.26 vilket inte är dåligt med tanke på hur jag kört idag...

Nån mer som kan prova och berätta vad ni får för resultat? Bilen startar på första försöket, normal tomgång, ryker lite mer i början och har bättre gasrespons. Den är inte piggare än vanligt utan svarar snabbare på gasen bara.

den har gått 25 och välservad. Jag tycker det är ganska konstigt men jävligt kul
av superanders
#727954
Samma här skulle vilja köra på enbart etanol eller iaf så mycket som möjligt , har börjat tanka lite iaf sist tankade jag 50 liter bensin 95 oktan och 20 liter etanol , går bra och så , men ska se till att byta bränslefilter ganska snart då det säkert kommer sättas igen av gammalt harts från bensinen !
Användarvisningsbild
av Henke525
#729116
Ut med språket nu;-) Har han ställt upp bränsletrycket kanske? Bytt till bättre spridare?
Nästa tank får bli 100% E85, så får vi se hur den går, om den går:-) Det är ju en bra maskin att laborera lite med då den är tålig som en gammal B23:a:-)
av Rådlös
#729214
TS vill tydligen vara hemlig här och inte berätta vad och hur han har gjort.
Det finns i princip fyra olika metoder att konvertera en bensinbil till etanolbil.
1. Montera en extra bränsletrycksregulator, rödblockarna har en fast regulator. Man sätter helt enkelt en till, justerbar. Detta var för flera år sedan den vanligaste och billigaste metoden. Den är dock "klumpig" och opraktisk om man av någon anledning tvingas köra på bensin igen. Man höjer i alla fall bränsletrycket så det kommer mer bränsle.
2. Sätta i större spridare som flödar mer. Också detta är opraktiskt om man behöver köra på bensin. Nya spridare kan vara väldigt dyra. Dom här båda metoderna ger ingen köldstartanrikning. Det får man ordna separat.
3. Sätta i en så kallad Piggyback, en elektronisk dosa som förlänger spridartiderna. Det finns något tiotal att välja på och dom flesta har funktion så man med en knapptryckning kan välja E85, bensin eller blandat. Många har även inbyggd kallstartfunktion. Kostar från en tusenlapp och uppåt. Detta är nog den enklaste och mest bekymmersfria metoden. På YouTube finns filmer där t.o.m en blondin monterar en Piggyback! Även barn klarar det. Detta för att beskriva hur okomplicerat det är.
4. Mappa om styrdatorn så att den ger mer. Detta kan bli dyrt, uppåt 10 000 kr har jag sett uppgifter på. Men det finns säkert lågpris källarfirmor också. Väljer man detta så se till att det är köldstartfunktion i mappningen. (Ingen självklarhet)
Sedan finns det naturligtvis kombinationer av alla dom här.
En viktig sak som man måste se till själv är att luftförvärmningen fungerar korrekt. Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin för att förbrännas effektivast så att man får ut mest av etanolen till minsta förbrukning. Av detta kan man förstå att så kallade öppna sportluftfilter inte är någon hit ihop med E85.
Vill man inte konvertera så kan man blandtanka. Då gör man så att man börjar på näst intill en tom tank. Där fyller man i t.ex 15 liter E85 och resten bensin. Nästa gång man tankar fyller man i 20 liter E85 och resten bensin. Så håller man på så och ökar i steg om 5 liter varje gång. Spara kvittona eller skriv en körjournal så att du håller reda på blandningsprocenten. Det är bara att fortsätta tills man märker att bilen kanske inte svarar på gaspådrag eller känns lite motvillig. Eventuellt kan motorlampan tändas. Detta är ofarligt om det inte blir långvarigt. Inträffar det så fyll bara på några liter bensin igen så att man kommer ner på förra tankningens blandning där motorn gick bra. Här har man nytta av sin kör- och tankjournal.
Det finns bilar som är väldigt toleranta och har ett så brett reglerområde att dom klarar 100% E85. Då är det bara att tacka och ta emot. Rent generellt brukar det anses att minst 30% etanol klarar alla senare tiders bilar med datorstyrd insprutning.
Volvos rödblockmotorer brukar vara tämligen toleranta och det finns flera uppgifter på att dom klarar 50% etanol utan problem. Men detta måste man ju naturligtvis prova med den metod jag beskrev här. Däremot vitmotorerna är inte kända för samma generösa blandningar (okonverterat). Men alla regler har ju alltid ett undantag någonstans.
Vill man läsa mer om detta så är http://www.etanol.nu en bra sida.
Jag har själv kört en 245 -92 blandtankat i mer än 5 år eller lika många tusen mil utan problem. Speciellt inte köldstartproblem eller höjd förbrukning. Den bilen går än i dag blandtankat. Numera kör jag sedan snart 3 år en V70 2.0F enbart på E85. Också det utan problem.
Även förgasarbilar går att konvertera, men är lite mer komplicerat. Eftersom vi pratar Volvo så är det ju Zenith/Stromberg och SU-förgasare som är aktuella. Där får man slipa nålen så att dom ger mer bränsle. Vill man bara blandtanka, alltså inte konvertera förgasaren, så anses det att en förgasarbil klarar upp till omkring 15% etanol. Men det gäller nog att testa sig fram där också. En liten anmärkning. Till USA-bilar säljs det färdiga E85-förgasare. Dyrt men enkelt.
Tänk på att det blir skillnad på 100% etanol och 100% E85. Det är viktigt när man räknar blandningar och procent. Även att all 95 oktanig bensin redan innehåller 5% etanol i dag. Det kommer att höjas till 10% om något år.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]