Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja detta är min andra tråd den kommer handla lite om det av min föra men lite till.
bilen har börjat dra åt vänster med rak ratt och drivkunten på höger sida knacka vid stora rattutslag sen så hår den mycke body rolle när man svänger i 30 km/h nya stabilisator stag?
luft pumpen löste lite av tomgången och säkringen hade gåt till den men bilens tomgång är lite sådär fortfarande men inte som den var innan, den variera mellan 900 till 800 rpm skulle jag säga motorlampan lyser inte dra den tjuv luft som jag fick förslag innan? Min sista sak är är det lönt att byta drivkunten till en ny och ska man göra det på bägge sidor och jag har hanys reparations handbok så går det en "total" noob göra detta själv :wink: ?

stressig vecka så jag för ursäkta för mitt tidigare beteende :(
Om jag kör på en platt väg ratten rak drar den till vänster när jag bromsar kan den få en tendens att dra kraftigt åt höger men det har ej hänt på ett bra tag och värdena var inte större skillnad på besiktningen back V 1,2 och höger 1,1?det jag menar med body rollar är att det ändrar lite av riktning så tryck bilen hårt åt motsats hå det är ju fysiken lagar men det känns överdrivet gemfört med andra bilar jag har kört. en sak till jag har testat fjärdingen och den är skitig men den läcker inte och det lilla jag har set ser allt bra ut så kan det var anti rullburen som är kass?
vovlo c30
kia sportiges
peugot 306
tyota aygo
saab 9000
Börja med att kolla det enklaste, stötdämparna, tryck ned en av framskärmarna (ej i huven) hårt och släpp. Bilen ska då fjädra upp och stanna. Fortsätter den gunga = byt stötdämpare. Seda styrlederna, måste bara vara två och helst med bilen upphissad så hjulen inte tar i backen. Garagekollegan håller en hand över styrleden och du greppar tag kl 9 och kl 3 på hjulet och vrider snabbt fram och tillbaka som om du tvingar hjulet att styra hö-vä-hö-vä...hänger du med hur jag menar. Glappar det i styrleden (obs en inre och en yttre känn efter på båda) =byt styrleder både inre och yttre och gör framvagnsinställning. Sedan känn efter om hjullagerglapp finns, greppa hjulet kl 12 och kl 6, klunkar/glappar det då = byt hjullager. Och till sist länkarmsbussningar, vet du inte vilken det är så googla på länkarmar så hittar du nog en bild. Kolla på youtube, tror det ska finnas ett tips där hur du kollar dem, om inte hör av dej.
Jag har testat stöt dämparna innan pumpa ex gånger sen släpper jag den helt för att se om den fort sätter vilket den inte gör så fjädringen är bra och den åter går till normalt läge. Ska kolla luft trycket kan ju vara så lätt som det :wink: men man vet ju aldrig :) ska då kolla det sen gör jag det du skrev har då någon misstanke om tomgången ska testa rengöra tomgångsmorton snart så ska vi se om jag kan smala ner på frågorna :wink:. HUr märker man när stabilisator är slitna.
Tack för hjälpen enså länge =)
Jag rengjorde tomgångs motorn idag så kollade jag den var sotig som fan så jag rengjorde den. men efter jag körde en liten bit börja den låta som om en stridsvagns motor och bilen skaka vid tomgång, jag öppna huven och jag hörde ett pysande ljud vid servo pumpen hörde man det mest typiskt pysande ljud. är det nån vakuum slang som går här eller har någonting i själva bilens motor gåt :cry: och ska jag testa rengöra gasspjället se om det hjälper :???: ? jag testade ta ut sensorn från luftburken lock och det gjorde ingen skillnad så är den också kass? Den var så här innan jag rengjorde tomgångs motorn. ska jag rengöra gasspjället och sedan testa byta vakuum slangar och sensorn i luft locket :???: ?
Det är nya kablar som inte rullat så länge men jag kan kolla hur de sitter och den går skit på tomgång så fort man kör liten bit. Kolla tänd stift också även om dom är nyligen bytade? hur ett man om tomgångsventilen är dålig? ska kolla hur trottelhuset ser ut kan ju vara det och vakuum slangar.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]