Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jahapp...

Nu börjar jag bli lite trött på den här bilen... Efter en tur hem från jobbet i förrgår så ställde jag bilen en stund innan jag skulle åka och hämta vovven.

Startar bilen efter en liten stund (som då är ganska varm fortfarande) och den låter inte alls bra. Motorn går orent och inte heller på alla cylindrar. Avgasena luktar som en blandning av svavel och krutrök. Enligt andra trådar här på forumet så skall man tydligen misstänka tändspole/fördelarlock/tändkablar i dessa fall.

Men varför skulle någon av dessa delar bara tvärdö på den korta stund som bilen var avstängd mellan turerna, alltså mindre än 3 minuter...

Kanske skulle vara bra med en lite priskoll på vad ovanstående delar och arbete skulle kosta på en verkstad...?

Hälsningar
//Johan
Fördelaren sitter bara i de två skruvarna som sitter klockan 8 och klockan 1 väl? Skulle det sitta en skruv till på bak/nedsidan så blir det kanske krångligt att komma åt...

Vad behöver jag veta/tänka på innan jag börjar?

/Johan
av *pettson*
anthistatic skrev:Fördelaren sitter bara i de två skruvarna som sitter klockan 8 och klockan 1 väl? Skulle det sitta en skruv till på bak/nedsidan så blir det kanske krångligt att komma åt...

Vad behöver jag veta/tänka på innan jag börjar?

/Johan
Det sitter i en skruv till. För att inte få det krångligt är det läge att gå ut och titta på hur det sitter fast.
När du är där så råkar du se att frisklufts slangen går att ta loss från luftburken. Du ser samtidigt att locket går att öppna och vrida åt sidan, alternativt skruva loss klammern. Då ser då att bottendelen går att lyfta ur på 30 sekunder. Kvar är då ett stort hål att köra ned händerna i för att skruva loss locket.
Lite finurligt det där. Men jobbigt? Inte alls..
Okej, nu har jag äntligen fått tummen ur och fått tid över att kolla närmare på min fördelare. Efter att ha monterat av luftrenare så kom jag fint åt att få ur de tre skruvarna som höll locket på plats. Där inne fanns en liten mängd olja och fukt. Jag torkade ur detta med en trasa och monterade tillbaka allt på sin plats. Och under över alla under. Den går nu perfekt!

Dock funderar jag på hur oljan och fukten hamnade där... För om det något återkommande så vill jag ju givetvis fixa huvudorsaken innan jag blir tvungen att göra om proceduren ovan igen...

Så. Vad är orsaken/orsakerna till skit i fördelarlocket?

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]