Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stråle
Hej!!
På senare tid har ett par problem dykt upp med min motor.. 1.den rycker och går ojämt på tomgång. 2 .Vid acc så tappar den effekt markant vid 3000 rpm.. 3. När jag kör jämn fart på 5:an ca 80 km/h och gasar på så går den plötsligt på 4 cyl.. och efter kraftigt varvande fått den att gå rent igen..
jag har bytt stift, kamlägesgivare, samt en annan grej på toppen som tydligen reglerar kammen men utan resultat.. Har provat att köra på E-85 i olika inblandningar två tankar men frågan är om det skulle vara boven i det hela.. Tacksam för bra snabba svar.. MVH/ Stråle.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Eftersom du har en -00,så kan det vara det berömda elektroniska gasspjället som stökar.
Har du ingen varningslampa som lyser?Kolla felkoder kan upplysa en del.
av stråle
Har bytt spjället för två år sen.. men då lös ETS lampan.. Motorlampan har lyst men det gör den också pga E-85 inblandningen.. Ska försöka läsa ut koder snarast..
av stråle
Rengjorde LMM för en vecka sen med spray avsett för detta men kan ju vara annat fel på den.. Ska byta bränslefilter idag.. luftfiltret är KN ett halvår gammalt.. Har ju som sagt haft motorlampan tänd ett tag pga spriten i tanken kan ju ha ramlat in fler koder under tiden... Får skaka om hjälpredan så jag får ut felkoderna så slipper jag famla i mörkret..
av stråle
Var ju ett ganska stort område den felkoden täckte.. Ska inte boxen lagra tidigare felkoder?? Hjälpredan påstod att det bara fanns den felkoden i systemet vilket jag tycker är osannorlikt....
av stråle
Kod )
P0171 System för magert (bank 1).. Volvo fick ut en vad jag förstod motsvarande kod CMF 250A om jag inte såg helt fel.. Mekanikern på volvo trodde till 95% att det berodde på LMM.. Bytte då den för andra gången samt även bränslefiltret.. Ska mäta bränsletrycket med så man vet att inte pumpen håller på att ge sig.. Bilen har ju rullat över 47000 mil..
Hoppas verkligen att det finns någon här som känner igen felen och kan dela med sig av erfarenheter runt detta problemet...
av Husky2501987
V70 Motor rycker LÖST :-)
Tack för inspiration av läsa alla råd. Jag har en V70 -00 170HK, 20000 mil Gick ojämt på tomgång speciellt när AC var på. Vid gas pådrag under körning rycker motor ända till den börjar gå lätt. Provade byta tändstift och tomgång blev jämn. Provade byta tändspole och det visade sig vara tändspolen på tredje cylindern som var trasig nu går motorn perfekt. Hoppas det hjälper någon.
Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i vä[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]