Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en volvo 855 fr 95 som har krånglat sen den införskaffades för ett halvår sedan. Den stannar. I början stannade den 1 gång/vecka, nu 1 gång/dag. Hittills har vi bytt tändstift, luftfilter, oljefilter, bränslefilter, olja, temperaturgivare, kamaxellägesgivare, impuls/vevaxelgivare. Nu senast bytte vi bränslepumpsrelä och då lägger den av direkt efter start. Sätter vi tillbaka det gamla så går det som sagt att köra ett tag. Det gamla reläet är alltså defekt. Någon som varit med om liknande? Felkoderna som både jag, volvo och Mekonomen fått fram är åtgärdade.

Tacksam för tips!
av *pettson*
Eftersom bilar är mekaniska ting, men inte magiska, så finns inte alltid nån given förhandslösning. Det går inte att sia om vad som falierar med mindre än att man felsöker bilen. Vad jag kan läsa mej till är den aldrig felsökt. Man har istället bytt saker på måfå.
Man har inte ens bekymrat sej om att förenkla felet för att hitta rätt infallsvinkel.
Vad är att förenkla felet då? Motorn måste ha några grundsaker för att gå. Luft, bränsle och tändning.
struntar vi i symtomen nu så kikar vi: vilken saknas av dom tre? När svaret är givet: vad är villkoren för att motorn ska få detta. När det är uppdagat kommer nästa fråga: vilket villkor är inte uppfyllt? När det svaret finns är det dags att börja felsöka på komponentnivå. Där verkar ingen varit. Där skulle en kompetent felsökare varit.
Så ut och börja bryta ned problemet. Sen kommer du hitta problemet.
Det är så att för en del fel finns inga genvägar att ta.
Med facit i hand så skulle jag nog lämnat in den till Volvo för felsökning men hade ingen lust att vänta 2 månader på en tid. Kollade istället felkoderna och hoppades att det skulle räcka. En mekaniker har gått igenom och gjort rent och kollat rör och kablar men hittar inget. Själv kan jag inte särskilt mkt om bilar så jag ger nog upp. Synd på en i övrigt fin bil.

/Annika
Vad jag förstår var det väl för att testa om bränslepumpen var trasig? Ett nytt relä har jag och då går bilen inte alls. Har som sagt provat två nya relän för att vara säker. Har beställt en ny bränslepump fast jag tänkte lägga ner projektet. Får se hur det går...
lekfulldesign skrev:Vad jag förstår var det väl för att testa om bränslepumpen var trasig? Ett nytt relä har jag och då går bilen inte alls. Har som sagt provat två nya relän för att vara säker. Har beställt en ny bränslepump fast jag tänkte lägga ner projektet. Får se hur det går...
Reläet hörs tydligt om och när det slår till, soppa pumpen hörs också tydligt.
Hej,

Hur gick det med detta problem och fick du en lösning på det?

Frågar för att jag nu, 2025 har exakt detta problem på min 30 år gamla Volvo 850. Har bytt till nytt relä, 2 olika och då går bilen inte, bensinen stryps. Vilket inte händer med det gamla reläet.

Problemet är att bilen alltid startar kall, men är den varm så vill den inte gå, startar (tänder) men verkar inte få bensin och går inte igång. Alltid samma problem när den är varm och det är mer problematiskt under varma dagar och under det varmare delen av halvåret.

Bränslepumpen är bytt, tändspole bytt, men problemen kvarstår. Problemsökningen har lett till att det är bränslepumpsrelät men kan nu inte förstå varför nya reläer inte fungerar.

Har någon svar eller lösning på detta problemfenomen?

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]