Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonaz77
Hej!

Häromdagen när jag skulle åka hem ifrån jobbet efter en riktig skitdag så springer jag ut till bilen för att åka hem. Sätter mig i bilen och vrider på tändningen och startmotorn går runt men bilen tänder inte till alls. Så jäkla typiskt och jag ville bara ge upp. Lät den stå till dagen efter men det gick inte bättre då. =O(

Detta har hänt några gånger tidigare med några månaders mellanrum att den inte har startat men då har den ändå tänt till, i de fallen har den startat efter en stunds väntan. I de fallen har det varit väldigt blött ute så jag har misstänkt fukt nånstans. Känns som det var de i de fallen. Men i detta fallet så var det göör varmt ute. När man vrider på tändningen så går tempmätaren i topp för att sedan åka ner till botten igen. Vet inte om det är normalt då jag inte har tänkt på saken tidigare.

Bilen står nu på en verkstad men de lyckas inte hitta felet, de har kollat bränslepumpen, alla de vanliga givarna och så. Strömmen går tydligen inte fram till bränslepumpen. Men den har han testat separat och den skall funka. Det finns ingen gnista på stiften heller men han lyckades tydligen få den att tända en gång när han körde med startgas. Killen på verkstaden misstänker att det är styrenheten som är kass. Kan det vara så? Han fick ingen felkod på styrenheten men fick en felkod på 1-4-1 : defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord eller fas. Är detta något som kan påverka? Har även haft problem med larmet, då stod bilen i tre veckor och sen var felet borta huxflux. Är det någon som kan ha ett tips på vad det kan vara för fel?

Är väldigt tacksam för svar så fort det bara går.

Mvh Jonas
Senast redigerad av 1 Jonaz77, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ketto
om motorn varit nyss varmkörd så ska mätaren gå till mitten, inte högre eller lägre

Min tanke går till tempgivare och termostaten!

Tvångsmata killen me 12 volt på bränslepumpen? Kan va relät till pumpen som har gett upp!
av Jonaz77
Bilen hade stått hela dagen så varmkörd var den inte. Den uppför sig på samma sätt nu, alltså flyger i topp när tändningen slås på för att sen sjunka till botten.

Termostaten bytte jag i vintras.
Tempgivaren har jag ingen koll på.

Ja, han har testat bränslepumpen och den går när den får ström.

// Jonas
av wild
har samma problem med min 850-93 man kliar sig i huvudet
i fredags efter jobbet satte mig i bilen den startade inte
sen på söndagen provade att starta och den gick i gång
funkade till sönda kväll efter jobbet skulle hem startade inte
i dag tisdag provade starta gick inte i gång
tisdag kväll provade och bilen startade????

vad kan tänkas vara för fel ???
av Jonaz77
Tänder din inte alls heller?
av Jonaz77
Nja, tvivlar på att det är det felet på min. Den tänder ju inte alls på stiften och saknar ström till bränslepumpen. Men tack för tipset. =O)
av blomman
Kör ni ström till pumpen med bort taget relä?? Då kan det ju hända att reläet är paj men lödningarna i reläet kan spricka och ge dålig kontakt.Man kan löda om men prova ett annat om ni har.
Jag hade start problem med min T5-94, tände till någom gång sedan helt död.Kollade med ström till pumpen den slog till men inte alla gånger bytte pump och problemet löst.
Men kolla om ni kan dra upp reläet lite och kör direkt ström igenom det och se om pumpen funkar då.
av Jonaz77
Nu har jag löst ut bilen från verkstaden. Han sa att han inte blev klok på vad felt kunde vara. Han sa att det inte går att köra bränslepumpen utan relä för den kräver ett relä för att gå. Han tippar på att det är styrboxen. Men då är frågan, funkar nåt på bilen om styboxen har pajat? Jag funderar fortfarande på om det inte är larmet som spökar. Kan man koppla bort det och köra utan? Hur gör man då? Om det är ett jordfel som stör larmet, avhjälps det felet också om man kopplar ur larmet? Två saker som gör mig fundersam är tempmätarens skutt upp i topp för att sen falla till botten igen och sen att klockan nollas varje gång man vrider på tändingen. Tyder inte det på ett jord fel? Nån som har något nytt förslag? Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Jonas
av Jonaz77
Nu har jag varit ute och pillat lite med bilen. Försökte hitta huvudanslutningen till jorden, jag vet inte om jag hittade den men misstänker att det är den som jag stötte på. Den satt vid ena framlampan under batteriet och hade flera anslutningar till sig. Kan jag ha hittat rätt då? Det såg förjävligt ut där, massa gammal smuts och olja. Har inte haft tid att göra rent där idag men skall kolla på det imorgon. Sen hittade jag en skadad sladd som låg klämd under batteriet och den var även skavd. Den sladden misstänker jag tillhör larmet men jag är inte säker, den är kopplad på plus. Funderar nu på om det kan vara den som gör att allt spökar i bilen? Sen så undrar jag om batteriet skulle kunna kortsluta sig och skapa dessa felen som har uppstått? Någon som har en tanke?

Mvh Jonas
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]