Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Syrrans bil började krångla vid förra köldknäppen:
Pil lampan bärjade blinka. Läste ut felkoder 232 313. 114 nollade å koder eller blinkljus kom inte tillbaka
Nu funkar alltså bilen .... Tillfälligt?.... Forskat lite och fattat att ett troligt fel är växellägesgivare!?
Frågor:
1.Nu undrar jag vad det är för pryl... Kan absolut nada om automatlådor. Tilläggas bör att lådoljan är spolad å nybytt.
2.Om det är fel på växellägesgivare är det allvarligt?
3 Vad kan de få för konsekvenser? Om man kör utan att byta?
4 Hur byter man?
5 Var köper man en ny billigt?
6 Går den att ta isär å göra rent/justera istället för att byta?
Hej!
Tänkte nämna att jag har samma fel på min, tydligen är det vanligt vid värmeomslag eller vid frysgrader. Kan vara bra att veta; om bilen inte känner av felet efter 5 omstarter av bilen så slocknar lampan av sig själv.
Antagligen är växellägesgivaren boven i dramat, den kostar ca 1400 kr och säljs på tex skruvat.se.
Tror även att vissa plockar loss och rengör givaren med bra resultat. Jag har aldrig bytat någon själv men det är en del grejor att plocka loss för att komma åt.
Dock hade jag nog provat att göra som Taxen skriver, ha bilen avstängd och dra växelspaken fram och tillbaka 25-30 gånger hela vägen ner till L och upp till P. Jag gjorde detta för några veckor sedan och lampan har inte blinkat sedan dess.
Ibland är det så att bilen låser sig i treans eller fyrans växel när detta fel uppstår, då kanske det inte är så bra att köra eftersom det sliter onödigt mycket på växellådan.
Mvh Heden

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]