Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommty
Bytte idag stereo från original SC-815 med CD till en enkeldin eftermarknadsstereo, och får nu helkass radiosignal när jag vrider igång antennförstärkaren.

Försökt luska ut vilken kabel som är antennförstärkaren på bilens kontakter men blir inte klokare för när jag läser runt det lilla jag hittar så står det att originalstereon verkar ha en inbygd förstärkare?

Har fått fram till att blå/vit från bilkablaget är el-antenn/power antenn, och den stämmer överens med övrigt kablage. prövade även att skarva direkt till stereon utan bättre resultat.

Radiosignalen är okej, man hör vad det är men då och då brusar det till som om man åker i en tunnel. Vart perfekt signal på den gamla.

Jag gör med original -> ISO hane -> ISO hona -> stereo. alltså en extra skarv.

Har någon lite info om just antennförstärkaren på volvo 850? för färgerna är helt olika samt att det inte verkar stå på dem vad som går till vad.

Om man ev kan skarva sig till förstärkaren eller om det blir att försöka montera en extern.
av Tommty
OK luskat fram till antennförstärkaren, ström går till den, ca 11.7v (utan motorn igång).

Dock så säger många sidor att man måste tydligen bygla nån kabel för att få det att funka men ingen visar hur och dem länkar/guider som fanns har trådarna försvunnit.

så, någon som vet någonting om detta?
Ingen aning om vad en antennförstärkare är ens, låter som nått från 80-talet :lol:

Men den blå kabeln ifrån ISO-kontakten (på nya stereon) är för elstyrd antenn, mer ofta kallad "remote". Den används som på/av slag för elantenn, eller mer ofta - bilslutsteg. Det går väldigt låg spänning i den, och man kan inte driva mycket mer än en LED lampa med den kabeln.
Jag har bytt ut en sc-805 till en enkeldin (Pioneer), har inga som helst problem med radion. Om det nu finns någon antennförstärkare så tror jag inte den sitter framme vid stereon. Har en V70 -00 Classic borde inte skilja något tycker jag.

Fått i antennkabeln ordentligt i nya stereon?
Kan du orsakat något brott på antennkabeln vid bytet?
Eller skadat antennen i bakrutan (om du har sådan).

Jag hade testat med gamla stereon igen, är radion fortfarande bra i den, men sedan inte i nya skulle jag misstänka att nya stereon är kass.

Eller är det så enkelt att du har elantenn som inte går upp?
Är det en kombi sitter radioantennen i vä sidoruta bak, alldeles under klädseln i bagagen på den sidan sitter antennförstärkaren.
Har för mej att den får spänning från radion med fantom-matning .
Isf borde det gå att få i gång den , det finns en liten enhet man monterar bakom radion i audi/vw- bilar när man byter radion för att lösa just detta problem.
Ser oftast ut som ett litet aluminiumrör med antenn-kontakter/sladd i båda ändar och enn blå kabelstump som ansluts till remote.

På sedanen (854) är det väl vanlig antenn på bakskärmen.
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]