Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Crave
Hej!

Min bil - (V70 -00 med B5244S2 motorn, 140 hk manuell -28000mil) har tjutit riktigt skarpt och högt vid dragläge i snart ett års tid, 1500 mil sedan. Nu blir det bara värre och värre. I från början var det ett par gånger i veckan, nu mer eller mindre vid varje start på 1:an, tom vid motorbroms till 2:ans växel. Så problemet är helt klart kopplingsrelaterat. Då jag ska till fjällen i jul och vill kunna lita på bilen behöver jag nu åtgärda problemet eller i alla fall ta reda på hur allvarligt det är. Har inte dragit tungt med bilen och heller inte kört särskilt hårt med kopplingen på annat sätt. Är det någon som har varit med om liknande och konstaterat felet? Känns inte som att kopplingen skulle vara slut. Har testat att slira friskt för att få bort ev beläggning på lameller med tveksamma resultat. Är rädd att bilen ska bli stående utan drivning då det låter som att något håller på att ge upp?

Tips från dig med erfarenhet uppskattas!
av *pettson*
Crave skrev:Hej!

Min bil - (V70 -00 med B5244S2 motorn, 140 hk manuell -28000mil) har tjutit riktigt skarpt och högt vid dragläge i snart ett års tid, 1500 mil sedan. Nu blir det bara värre och värre. I från början var det ett par gånger i veckan, nu mer eller mindre vid varje start på 1:an, tom vid motorbroms till 2:ans växel. Så problemet är helt klart kopplingsrelaterat. Då jag ska till fjällen i jul och vill kunna lita på bilen behöver jag nu åtgärda problemet eller i alla fall ta reda på hur allvarligt det är. Har inte dragit tungt med bilen och heller inte kört särskilt hårt med kopplingen på annat sätt. Är det någon som har varit med om liknande och konstaterat felet? Känns inte som att kopplingen skulle vara slut. Har testat att slira friskt för att få bort ev beläggning på lameller med tveksamma resultat. Är rädd att bilen ska bli stående utan drivning då det låter som att något håller på att ge upp?

Tips från dig med erfarenhet uppskattas!
Erfarenhet eller inte det får du som läsare bedöma.
Du har en koppling med ett lamellmaterial som tyvärr skriker under vissa förhållanden när den är frisk, men det blir värre ju mera sliten kopplingen blir. Det är alltså svårt att säga si eller så genom att bara lyssna. Kopplingstypen är gjord för att ta upp slacket som slitage medför. I äldre modeller ger det ändrat dragläge på pedalen med tiden. På din modell ger det konstant pedalläge oavsett slitage.
Eftersom skicket på kopplingen är svårt att bedöma utan att plocka isär den trots allt, så måste jag istället fråga: Finns det någon som helst dokumentation om att något kopplingsbyte är utfört någonsin?
Förmodligen är inte kopplingen bytt och kopplingen börjar bli trött, det är min gissning, 28000 mil är verkligen inte fy skam.
Är det så att du vet att du kommer att belasta kopplingen mera framåt i tiden och du har råd så passa på och få den bytt.
Även om ett byte känns trist så går det ändå inte att få något 100% verifierat med mindre än att plocka ned växellådan iallafall. Då plötsligt skiljer materialkostnaden endast mellan att veta något om sin gamla koppling, eller få en ny monterad.
Användarvisningsbild
av Crave
Tack för det Pettson, kopplingen är inte dokumenterat bytt så helt klart kan det vara läge. Men om det som du beskriver inte är onormalt för kopplingen att tjuta ser jag det mer som ett "skönhetsfel" i så fall? Då jag inte har upplevt att kopplingen slirat något än så länge. Ska bara ha bilen i ett år till, och det är endast en bruksbil jag inte kommer att få igen några pengar för vid försäljning. Jag ska göra en övervägning om det är värt att byta koppling, och då även packbox samt packning som läcker mellan motor och låda. Jobbet får jag göra själv, och jag känner inte den kärleken för bilen tyvärr, så det får bli först om läget är mer akut än just bara oljudet.

Om jag nu tar mig för arbetet så uppdaterar jag självklart med resultat.
Användarvisningsbild
av Crave
Tack för tips! Ja den tanken med oljan har också slagit mig, men där måste jag även öppna upp för att konstatera. Hade olja på lamellerna på en 850, och i det fallet var det som lusifer skrev, att kopplingen mer tuggade(hackade) istället för att tjuta. Men om vi utgår från att det är olja som läcker via packbox och slungas på lamellerna, vad kan konsekvenserna bli av att köra kanske 1000 mil? För som sagt om jag slirar rejält ett par gånger på kopplingen så håller bilen sig tyst ca 1-2 dagar. Så att det bildas någon beläggning av något slag verkar ju rätt. Kopplingen går ju i sitt slutskede, så den är jag inte rädd om, samtidigt som jag inte vill stå och laga bilen utomhus i vinter.
av Tommty
Jag hade för mig det från vad jag hade läst runt på några sidor om just packboxen. min packbox har börjat småläcka med, och idag när jag skulle köra så lät det som kopplingen slirade lite.

Så då undrar jag helt enkelt....vad är felet?
Kopplingen är frisk vad jag har fåt höra och testat mig till, samt har en polare som är volvomek och han sa att den kopplingen var i bra skick...Den tar bra, inte långt upp eller annat.

För 850 -97 glt har väll den gamla typen av kopplingsfunktion där den blir gammal så ändras läget på kopplingspedalen?
Tommty skrev:För 850 -97 glt har väll den gamla typen av kopplingsfunktion där den blir gammal så ändras läget på kopplingspedalen?
Nä. Alla 850 från -96 ska väl ha intern slav har jag för mig, och det är väl då kopplingspedalen inte "ändrar sig"... Eller så kanske jag ska gå och lägga mig nu :roll:
av *pettson*
Kopplingstypen fanns på vissa 70 serie från 98 slog igenom 99.
850s har yttre slav. (utom min som har inre ;-// )
Vilken slav det är påverkar inte pedalläget. Det är kopplingstypen som avgör oavsett.
Normalt är det koppling utan självjustering. Som ersattes med koppling som har självjustering.
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]