Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bristi
Tjenare, ska göra en uppfräschning av min volvo v70 bifuel -98.
Byta bränslefilter, oljefilter, tändstift, olja samt luftfilter. Min fråga är då, vad är era erfarenheter av bra märken för dessa produkter? Fungerar biltemas varor eller skiljer prestandan så pass mycket med andra märken?

//
Användarvisningsbild
av Nexus
Biltemas vara eller inte vara råder det ju alltid delade meningar om. Måste ändå vara bättre byta delarna mot biltemas än skita i serva helt.... Har personligen inte haft några problem med biltemaprodukter som filter mm. Stift köper jag på volvo , på min bil byts de ju bara var 6000 mil så då kan man ju kosta på "orginal" sen om de är bättre eller sämre går som sagt diskutera i en oändlighet..
Skruvat.se brukar jag beställa en del saker från oxå. Vi har ju även rabatt där om man handlar för en viss summa. Mekonomen går fetbort, de är ju hutlöst dyra på allt!!
av volvobaggen
Om din bil körs på gas, är NGK koppartändstift med en elektrod bästa val. Blir massa strul om tändstifen har 4 elektroder. NGK tändstift får du mycket billigt på ebay.co.uk.

Jag har provat biltemas luftfilter http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Har provat biltemas oljefilter i mercedes och golf. Inget strul. Tror dom kommer från Wix(bra märke och fabrik), men vet inte säkert.

Biltemas olja fungerar bra i min bil. Kommer troligen från Carlube.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
I dag spelar det inte så stor roll vart man köper sina saker, många saker kommer från exakt samma fabrik som t ex volvos orginal delar, fast utan den blåa kartongen då.
Sen är det väl lite utav en balansgång mellan om man ska köpa orginal eller inte. Ett oljefilter t ex kostar ju inte många slantar, så det kan man likagärna köra orginal tycker jag.

Men överlag tycker iaf jag man kan köpa ifrån det billigaste stället, och ändå vara rätt säker på att saker funkar. Måndags exemplar har alltid, och kommer alltid, finnas. Oavsett färgen på kartongen :)

Det enda som kan vara kinkigt är väl just tändstift, men det har mer av typen av tändstift det är som t ex 1 eller flera elektroder (som volvobaggen nämnde).
Volvos tändstift funkar garanterat, men man kan få likadana för betydligt mindre, eller t om snäppet bättre, om man köper någon annanstans utan volvo-förpackningen.

Personligen skulle jag nog köpa lite mer blå-kartongen om jag inte hade så jäkla långt till volvo (+ att dom inte har ett skit hemma). Tur att det finns postorder via internet :-)-)
av bristi
Uppskattar svaren, tack.
Finns det ngn bra hemsida för att se priser för volvos orginaldelar? Söker runt men hittar ingen bra.

//
av Tommty
bäst är att åka till nån volvobutik.

Stift utan tubo ca 360:- (5st) köp Orginal
oljefilter ca 90:- köp Orginal
Olja behöver du inte köpa på volvo, dem säljer castrol till ett dyrt pris
luftfilter och bränslefilter kan du köpa på biltema.

vad jag skulle gjort.
av T-rex
Tommty skrev:bäst är att åka till nån volvobutik.

Stift utan tubo ca 360:- (5st) köp Orginal
oljefilter ca 90:- köp Orginal
Olja behöver du inte köpa på volvo, dem säljer castrol till ett dyrt pris
luftfilter och bränslefilter kan du köpa på biltema.

vad jag skulle gjort.
Ang bränslefilter från biltema så fungerar dom bra, MEN dom rostar ganska fort
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:Orginal rostar rätt fort det också, iaf till 940.
Det är samma oljefilter på alla volvomotorer från PV'n fram tills det sena 90-talets S/V70. :) Sen blev det insatsfilter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Perc skrev:
Lucif3r skrev:Orginal rostar rätt fort det också, iaf till 940.
Det är samma oljefilter på alla volvomotorer från PV'n fram tills det sena 90-talets S/V70. :) Sen blev det insatsfilter.

Men nu pratar vi om bränslefilter...

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]