Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andazon
Hello

Har en S70-98 med B5254 motor. Fick hiskeliga avgasvärden vid senaste besikktningen och blev tipsad av mannen på bilprovningen att kolla upp lambdasonden. Tänkte höra efter lite snabbt om någon vet om jag kan prova med lambdasonden från min V70-98 med B5252 motor för att slippa köpa en ny sond i onödan ?

Nej, jag har ännu inte läst ur några felkoder...

Tänkte även höra efter vad ni anser om Skruvat's universalsonder ?

Har ju inte lust att "dubblera" värdet på bilen med en originalsond från Volvo i onödan :lol:

// Andazon
av *pettson*
Svaret är NEJ du kan inte använda den sonden.
Och NEJ du kan inte helt säkert köpa en universalsond alls, oavsett vad som står i reklam eller i tabeller tyvärr.
I övrigt finns det sonder på andra platser än volvo där en passande sond av orginalfabrikatet går att köpa till normalare penningar.
Tackar så mycket för det mycket snabba svaret.

Då får jag läsa ut felkoder + mäta på sonden när den är inkopplad.

Besiktningsresultatet ligger i frugans bil som är ute och åker, tyvärr.

Återkommer med besiktningsvärdena + mätresultat + felkoder.

Någon som vet någon som kan läsa av avgasvärdena i Gävleområdet billigare än bilprovningens 200:- för ombesiktning ?

// Andazon
Har nu äntligen läst ut felkoder hos Mekonomenverkstad.
Svaret blev:
27 Lambdaadaption 2 (additiv) Vid anslaget ???

Värden från besiktningen är (gräns inom parentes):
CO 8,3 (0,5)
CO 2500 1,6 (0,3)
HC 320 (100)
LAMBDA 0,95 (0,96 - 1,04)

Hade tänkt börja med att kolla/mäta lambdasond, täthet avgas motor - katalysator, slangar + kablar, tändstift + tänddelar, luftfilter ...

Bilen går alldeles utmärkt, svarar bra på gasen med en liten topp efter 4000 rpm.
Drar normalt med soppa (ca 0,75 - 0,8 vid 110 på jämn motorväg med dubbdäck).

Körsträcka ca 34 700 mil.
Kör på Biltema helsyntet 5W-40, bytt för ca 200 mil sedan. Då byttes även tändstiften.

Misstänker starkt en kass lambdasond ...

Lambdasonden bytt tidigare ( nov 2009)
Luftmassemätare bytt tidigare (2009)

Alla förslag + ideér mottages tacksamt

Mvh Andazon
Hallo igen

Har hitills upptäckt ett skitigt luftfilter (kan det ge kassa avgasvärden ?) + försökte mäta på lambdasonden. Eftersom jag inte kunde se färgen på kablarna till lambdasonden vid skarvkontakten så får jag ange färgen på kablarna som går till databoxen istället.

Jag delade på skarven med avstängd motor och mätte upp resistansen i kablarna till lambdasonden. Jag fick på de 2 anslutningar som är grön-svarta på "motorsidan" oändlig resistans. Antar att dessa är till förvärmningen. På de andra 2 så låg resistansen runt 3 ohm.

Konstigt nog så är det inga felkoder om att förvärmningen inte funkar ?

Glömde tidigare att nämna att jag även hade felkod på sekundärluftpumpen, men då ingen motorlampa lyser så har den just nu låg prio ...

Några förslag ?

Någon som tidigare fått denna felkod:
27 Lambdaadaption 2 (additiv) Vid anslaget ???

Google hittade iallafall ingen annan ...

Nästa steg är att mäta med motorn igång och ett gäng nålar istuckna i kontakten, som jag läste som ett tips av någon vänlig själ.

//Andazon
Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]