Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har sedan några veckor problem med instrumentpanelen på min Volvo 850 AWD -97. Kontrollampor och belysningen fungerar.
Innan jag skall vrida om tändningen mot start, märker jag att färddator klockan är lite svagare i sina siffror. När jag startar, nollställs klockan och det kommer fram massor av 88888888 i färddatorn, samt att lampan för halkrisk lyser. Sedan när bilen har startat kan jag bara nollställa detta genom reset. Behöver dock ställa om klockan.

När sedan bilen har startat, går det ett tag. Sedan dör alla givare, bränsle, motortemp, hastighetsgivare samt varvräknaren. För att det skall fungera igen, måste jag starta om bilen.

Vad kan detta vara?

Jag har bytt tändningslåsets startkontakten innanför startnyckeln och det hjälpte inget. Är det någon som har något förslag?

Hälsningar
Amund
Senast redigerad av 1 Volvo 850 AWD, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Volvo 850 AWD skrev:Har sedan några veckor problem med instrumentpanelen på min Volvo 850 AWD -97. Kontrollampor och belysningen fungerar.
Innan jag skall vrida om tändningen mot start, märker jag att färddator klockan är lite svagare i sina siffror. När jag startar, nollställs klockan och det kommer fram massor av 88888888 i färddatorn, samt att lampan för halkrisk lyser. Sedan när bilen har startat kan jag bara nollställa detta genom reset. Behöver dock ställa om klockan.

När sedan bilen har startat, går det ett tag. Sedan dör alla givare, bränsle, motortemp, hastighetsgivare samt varvräknaren. För att det skall fungera igen, måste jag starta om bilen.

Vad kan detta vara?

Jag har bytt tändningslåsets startkontakten innanför startnyckeln och det hjälpte inget. Är det någon som har något förslag?

Hälsningar
Amund
Be någon mäta över batteripolerna när du startar. Verkar som om ditt batteri är på gränsen till att kunna starta bilen. Så en mätning bör kunna berätta för dej om det är dags att skaffa sej ett nytt sådant.
Bra tips, men jag har redan testat batteriet med testare och det är helt fint. Provade även starta traktorn med batteriet för att testa det och det startade min 6:a John Deere utan problem. Glömde säga att klockan även nollställer sig när givarna dör under färd.
\amund
av *pettson*
Volvo 850 AWD skrev:Bra tips, men jag har redan testat batteriet med testare och det är helt fint. Provade även starta traktorn med batteriet för att testa det och det startade min 6:a John Deere utan problem. Glömde säga att klockan även nollställer sig när givarna dör under färd.
\amund
Kablage kontrollerat både upp mot panelen från A stolpe vänster och innanför instrumentet? Polskor kontrollerade och jordningen i bilen kontrollerad vid batteri och på växellåda?
Fick tag i ett mindre begagnat instrumentpanel från skroten som passade min AWD vagn. Då funkade allt med en gång. Det var fel i ngn spänningsregulator i panelen troligen.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]