Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bulldogg
Jag köpte en V70 2.5se -98 för ca 2 veckor sen, jag noterade då att det var lite hög tomgång på den men tänkte att det kan va en jävla massa anledningar, bland annat så ska jag byta avgassystem och serva den för det behövs så jag tänkte att det kanske löser problemet.

Idag märkte jag att när jag stod vid ett rödlyse och pumpade lite på bromsen för att känna lite på servon så steg tomgången upp till strax över 1500 rpm. Normalt så ligger tomgången på ca 1100-1200 rpm när motorn är varm och runt 900 rpm när den är kall, typ när jag startar den på morgonen.

När jag pumpar på bromsen så bildas väl ett högra tryck, och det är väl också därför som tomgången stiger, dvs när jag startar bilen så är det inget tryck och därför är tomgången som den ska men ju mer tryck som byggs upp ju högre tomgång.

Nått måste läcka, men vad, är det en vakuumslang eller någon annan slang?
Vart och hur ska jag börja felsöka, är det bara gå loss med startgas och lyssna efter förändringar och sedan leta läckor i det området?

Någon som varit med om detta tidigare och kan tipsa om vart jag ska leta, kan säga att det är jävligt skitigt i motorrummet i allmänhet, damm och spill runt massa påfyllnadslock mm.

Jag har inte hunnit serva den och byta avgassystem än.
av *pettson*
Om varvtalet stiger medans du har foten stilla på bromsen så finns ett fel. Då läcker bromsservot in luft. Men om det endast sker samtidigt som du pumpar på bromsen så är det fullt normalt.
av bulldogg
Jag märkte det när jag pumpade, när jag sen slutar pumpa så går varvet ner till ca 1200 rpm, så det är ju fortfarande hög tomgång, kan det bli bättre av en vanlig service med olja, filter och tennstift, typ servicepaketet på skruvat?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hög tomgång kan bero på miljoner olika saker. Det vanligaste är väl att den drar tjuvluft någonstans ifrån.
En slang som brukar vilja spricka är slangen till tomgångsmotorn. Men det kan likagärna vara en vakuumslang som bråkar.
Eller så har det inte något med tjuvluft att göra öht, och byte av tänddelar, ny olja, luftfilter osv kan lösa problemet.
Det kan ju även vara något mer allvarligt så klart.
av bulldogg
Nu har jag bytt tändstift och luftfilter och det är samma sak fortfarande.
Har märkt också att när jag vrider på ratten på tomgång så sjunker varvet 1-200 rpm.
Så den gå upp kanske 300rpm när jag pumpar på bromsen och går ner ca 200 varv när jag vrider på ratten, detta tyder väl på att det är nån vakuumslang?

Vilka slangar är det jag ska kolla/byta för att bli kvitt tomgångsproblemet?
av *pettson*
bulldogg skrev:Nu har jag bytt tändstift och luftfilter och det är samma sak fortfarande.
Har märkt också att när jag vrider på ratten på tomgång så sjunker varvet 1-200 rpm.
Så den gå upp kanske 300rpm när jag pumpar på bromsen och går ner ca 200 varv när jag vrider på ratten, detta tyder väl på att det är nån vakuumslang?

Vilka slangar är det jag ska kolla/byta för att bli kvitt tomgångsproblemet?
Nu kommer vi till 100 kronors frågan.
Vill du att där ska finnas ett fel?

1 Tomgången ligger något högt. Någon kan ha skruvat på justerskruven som finns på spjället. Nåt som är absolut förbjudet.
Eller så kärvar tomgångsmotorn något i tomgångsläget. Rengör den.
2 Tomgången SKA höjas när du pumpar på bromsen. Den ska däremot inte hålla sej förhöjd om du håller foten på bromsen.
3 Tomgången SKA sjunka när du vrider på ratten. Styrservot går tungt och därmed sjunker varvet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag har inte tänkt så jätte-mycket på hur min beter sig, men den pendlar iaf mellan 800-1200 vid rattutslag osv. Min tomgång ligger på 900 obelastad.

Servon kan vara en riktig "rpm dödare", då den är rätt tungdriven. Speciellt stillastående (duh..).
Men om du nu anser att det är något fel så det du kan göra är ju att kontrollera styrservooljan och bromsvätskan, så det inte är för mycket eller för lite i.
Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]