Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av heden75
Igår skulle vi ut o köra med volvon. Den var lite svårare att starta än vanligt men hoppade igång på andra försöket och gick sedan fint. I några km, sedan började den hacka. Det blev värre och värre och till sist när jag vände i en vändzon stannade bilen. Försökte starta igen och efter några försök gick den igång men när jag lade i R och skulle backa så stannade den igen. Sedan var det omöjligt att starta. Lämnade bilen där i några timmar medans vi drack kaffe hos farsan, sedan körde vi dit och provade starta och då startade den direkt...gick perfekt hela vägen hem.

Det är inga lampor som lyser i panelen. Problemet har hänt en gång tidigare, då började den hacka men då fick jag ut den på stor väg och gav den bra med gas, kunde öka lite efter hand, till sist släppte hackningen och bilen funkade bra igen.
Man skulle kunna tro att den går sur men det luktar ingen soppa.
Var ute och kollade tändkablarna idag, de är från -93 :o
Hör väl till saken att jag fixat med bilen och släckt servicelampan mm så den har stått med tändningen på en del. Kan det ha betydelse?
Jag misstänker väl själv bränslepumpsreläet men vill gärna höra andra idéer. Ska köra förbi skroten o plocka ett relä i morgon.
Mvh
av heden75
Verkade inte som bränslereläet hjälpte för idag hackade den igen och stannade. Lyckades dock få igång den igen direkt men den hackade ordentligt.
Gav jag den gas och varvade upp motorn så minskade hackningarna och till sist gick den bra igen. Får bli att beställa tändningsdelar och byta.
av kostir
Har en 92:a med vääldigt liknande symptom ett tag. Bytte mycket men för mig var det rotor och fördelare som var totalt utslitna. Bilen startade sporadiskt och hackade av och till på låga varv och kunde ibland dö.
Kolla det först! Är lätt och ganska billigt :)
av heden75
Har varit ute och bytat lite delar idag. Tändkablar, rotor, fördelarlock och tändstift. Bilen startade lätt efter detta och gick jämnare på tomgång.
Att bilen överhuvudtaget gått med det fördelarlocket och rotorn är för mig ett mysterium. Hela kopparblecket på rotorn var nästan bortbränd och blecken i fördelarlocket var det gropar i med en massa grönt mojs runt.
Stiften såg dock fina ut men ersattes av nya Volvo original. Får hoppas att felet är borta nu, facit kommer när jag kört fram och tillbaka till jobb några gånger.
av heden75
Nu har jag kört några mil efter bytet av tänddelar och bilen funkar klockrent. Enkel fix denna gången. Efter att ha läst diverse trådar om tändkablar osv såg jag ett inlägg där Pettson rekommenderade Biltemas tändkablar så det fick bli dem samt även fördelarlock och rotor från Biltema. Tändstiften köpte jag dock från Volvo. Kom undan med ca 1100 kr för alltihop, ganska bra med tanke på att Volvo tar mer än det för bara tändkablarna.
av Tommty
bra jobbat!

oftast är det antingen rotorn eller fördelaren som spökar och det ser man enkelt om insidan på fördelaren är svart eller inte så kol samlas vilket leder vidare strömmen till misständning.

i stort sett tvärtom med rotorn, den missar tändningarna.

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]