Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
Har tidigare fått lysande råd på detta forum, men nu finns en annan fråga.
Har fått ett bränsleläkage på rören och har tänkt byta samtliga dessa.
Jag vet att på Cross County-modellerna samt på övriga AWD-modeller måste bakvagnen i stora delar monteras ner för att komma åt bränslepump, rör m.m. Hittade en ytterst detaljerat beskrivning på annan plats på forumet.
Har nu hissat upp bilen och det verkar som att det enkelt går att lossa tankbandet (1 bult), lossa påfyllnadsröret och sänka ner tanken för att komma åt bränslepump,rör m.m.
Vet även att golvet i bagageutrymmet ska plockas bort och bränslefilter,kablar m.m. ska tas/lossas genom hålet i golvet.

Är det verkligen så enkelt? Eller har jag missat något ?:-/

Tacksam for respons
av BjarneJ
Finns det verkligen ingen som har erfarenhet av nermontering av en bränsletank på 850 AWD? ?:-/ ?:-/ ?:-/
av Henke3
Tanken ligger ovanpå subframe med bakaxel.
Jag gjorde så att jag lossade längsstagens kosoler som sitter med 1 stor resp 2 mindre skruv per sida vid det runda domkraftsfästet - var försiktig med bromsrören!
Sen lossade jag den mittre skruven som håller subframen upp i karossen på bägge sidor - ta bort dom helt (M10)
Sen satte jag en domkraft mitt under subframen - en stor plan yta mitt under bakaxeln.
Därefter lossade jag alla 4 M12 som håller subframe mot kaross ca 10mm.
sen sänkte jag domkraften och kollade så att allt följde med ner.
Därefter bytte jag ut M12-orna en åt gången till gängad stång ca 250mm långa med planbricka och mutter.
Detta gör att du sen kan fortsätta att släppa ner hela paketet bit för bit men kan oxå lätt få tillbaka det upp i rätt läge när du är klar.
Innan du fortsätter att släppa ner måste du lossa momentröret till bakaxeln.
Stöd även därunder med en domkraft.
Jag lossade även ljuddämparna från dess bakre infästningar men lät dom hänga kvar i subframen.
Lossa muttrarna till skarven mellan kat och ljuddämpare så att det kan röra sig och inte bryter i katten.
Nu kan du fortsätta att släppa ner bit för bit, skruva ner muttrarna allt eftersom.
Håll hela tiden koll på bromsrören så att du inte förstör dom.
Jag släppte allt rakt ner ca 100mm, sen släppte jag ena sidan först ca 100mm till för att få rum med armarna ovan tanken på den sidan, därefter lyfte jag upp den sidan samt upprepade på andra sidan.

Man kan naturligtvis lossa avgassystemet helt och ta bort det, lossa kardanaxeln helt från bakaxeln och dra den åt sidan.
På så sätt kan du släppa hela bakvagnen längre ner på en gång.
Jag gjorde inte detta dels pga tidsbrist, dels pga att jag låg hemma på grusplanen med bara bakre delen av bilen upphissad.

Byt filter samtidigt.
Jag bytte ut en del av stålrören mot plaströr för att slippa rost i framtiden.
Nåt av rören med olika dimensioner i ändarna köpte jag nytt, även en del gummislangar som var formgjutna köpte jag nya. Se till att rostskydda alla rören ordentligt innan du lyfter tillbaka tanken, se oxå till att du har alla ljuddämpnings mattorna på plats och att rören sitter i sina hållare resp med tejp som det satt original, annars är det stor risk att du kommer att få problem med ljud från bränslepumpen.

Har säkert glömt nåt, fråga om du undrar nåt mera.
av BjarneJ
Tack för en bra och detaljerat beskrivning av eländet. Trodde först att jag skulle komma lindrigt undan, men så tycks tyvärr inte vara fallet.
Har bra verkstad med värme och bra verktyg och är inte helt oerfaren så det ska nog gå vägen. Ska även försöka köra slut på så mycket bränsle som möjligt innan jag sätter igång. Bytar rören till kopparrör.
Än engång tack
Användarvisningsbild
av ketto
Ja körde den hårda vägen ja, väck me hela bakvagnen och sen ner me tanken! Hade litet läckage ja me på nåt av rören.

Sen läste ja på forumet efteråt om gängstänger och sånt, så gör som Henke3 skriver, lättast!
av BjarneJ
ketto skrev:Ja körde den hårda vägen ja, väck me hela bakvagnen och sen ner me tanken! Hade litet läckage ja me på nåt av rören.

Sen läste ja på forumet efteråt om gängstänger och sånt, så gör som Henke3 skriver, lättast!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Utmärkt beskrivning av en mycket bra och arbetsbesparande metod. Det visade sig att rören var helt avrostade på ett flertal ställen och bensinen i det närmaste sprutade vid sidan om. Inte undra på den var lite törstig. Går mycket bättre nu när motorn får det bränsle den behöver. Det jag mest undrar över är att det inte syntes något (läkage m.m.) med blotta ögat. Skulle tro att det formligen skulle ha runnit nerför tanken. Lyckades t.o.m. besiktiga bilen med detta läkage...

//BjarneJ
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]