Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en Volvo s70 2,4 170hk årsmodell 2000 som har gått lite över 21000mil. Jag har ett problem med bilen och det är att den ganska ofta när man ska starta den så startar den men lägger sedan av direkt. Fortsätter man att försöka starta den så står den och försöker på startmotorn men den går inte igång. Efter en stund av provstartande genom att dra ur nyckeln och testa igen så startar den och går helt normalt. Detta felet uppstår ungefär var tredje start. Jag har en felkodaläsare från biltema och jag får fram felkoden P1670. Har varit inne på Volvo 3 gånger och de har rengjort tändningslåset, kollat startspärren och bytt antennringen men inget av dessa har hjälpt så jag undrar om någon här vet vad detta kan vara för fel. Skriv gärna om ni har någon ide om det här problemet.
Tack för svaren. Jag har testat båda mina nycklar och felet uppstår med båda nycklarna. Undrar också om bilen påverkas något när den är igång eller när man kör om det är fel på bränslerelät för jag har inga problem med den förutom startproblemet. Några andra funderingar på vad detta kan vara?
Det kan bero på halvkasst batteri. Hade samma problem med min S70 Classic, 20V, -99a. Bytte batteri i bilen. Problemet försvann. Hade alltid startat snällt, men efter att lyset stått på i 15 min, var batteriet helt tömt...
Ok om batteriet. Googlade P1670 och den koden (...saying the code is: P1670....Immobilizer communication fault (wrong VIN or communication problem)...)
tyder på immon, men då du redan bytt antennring m.m. så har jag tyvärr ingen aning.
Kanske immoboxen i sig själv eller strömförsörjningen till den. Alternativt kablage mellan immo och motordatorn.
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]