Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej,

Som sagt, tänkte försöka mig på att renovera min tillsatsluftpump (om det går). Pumpen bytes 2003 då den första lämnade in. Den som sitter där nu har skorrat rätt friskt en tid och igår plockade jag ur den
för att försöka mig på en renovering. Problemet är att jag inte får isär den helt. Misstänker att den rostiga knoppen i centrum ska bort för att få loss fläkthjulet men den sitter som fan. Vill inte ta sönder
fläkthjulet.

Min fråga är helt enkelt om någon gjort denna manöver tidigare och vet OM det överhuvudtaget går att få isär den och kanske isåfall ge något tips om hur.

(Bilen ifråga är en 855 96:a med B5252 men det är väl underordnat i detta fallet)

Bild
Senast redigerad av 2 js1, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av js1
Då kan jag själv svara på min fråga :lol:

Det gick alldeles utmärkt att renovera pumpen. Genom att knacka med en dorn i centrumhålet på fläkthjulet släppte det fint från motoraxeln. Sen var det bara att gräva sig djupare och djupare in i pumpen för att till sist få loss det kassa lagret. Nytt lager inhandlades för 50kr, återmontering i omvänd ordning och simsalabim, en "ny" pump som spinner som aldrig förr!!
Så jävla nöjd man känner sig (B)

På bilden syns gammalt resp nytt lager i nederkanten.
Bild
av NilsO
Sånt där gillar jag, när man faktiskt reparerar istället för att bara byta ut en stor enhet! Var köpte du lagret? Inte på Volvo, väl?
Användarvisningsbild
av js1
Nix, på Agera här i Malmö. Brukar köpa lager där när vi behöver något på jobbet. Dom är väldigt välsorterade. http://www.ageraab.se/
Användarvisningsbild
av js1
96:a och det är "secondary air pump". Oftast är reläet fullt med vatten och det är det som sätter felkoden. Man kan egentligen skita i om pumpen går eller inte på dessa årsmodellerna, bara reläspolen är hel. Det är rätt enkelt att finta databoxen och koppla ur systemet men jag gillar att ha saker i ordning. Tyvärr fick jag även byta backventilen som jag köpte ny på Bilia. Att köpa en ventil på skroten kändes inte aktuellt eftersom dom ofta är kass.
I mitt fall tror jag att pumpen pajat pga av att varma avgaser läckt baklänges genom ventilen och sen kondenserat i pumpen. Annars är det som sagt vanligt att reläet är vattenfyllt eftersom det satt väldigt utsatt på de årsmodellerna. Jag flyttade upp mitt relä till en mer skyddad plats när jag bytte pumpen förra gången 2003.
av *pettson*
js1 skrev:96:a och det är "secondary air pump". Oftast är reläet fullt med vatten och det är det som sätter felkoden. Man kan egentligen skita i om pumpen går eller inte på dessa årsmodellerna, bara reläspolen är hel. Det är rätt enkelt att finta databoxen och koppla ur systemet men jag gillar att ha saker i ordning. Tyvärr fick jag även byta backventilen som jag köpte ny på Bilia. Att köpa en ventil på skroten kändes inte aktuellt eftersom dom ofta är kass.
I mitt fall tror jag att pumpen pajat pga av att varma avgaser läckt baklänges genom ventilen och sen kondenserat i pumpen. Annars är det som sagt vanligt att reläet är vattenfyllt eftersom det satt väldigt utsatt på de årsmodellerna. Jag flyttade upp mitt relä till en mer skyddad plats när jag bytte pumpen förra gången 2003.
Nåt som är vanligt är att en helt annan komponent slår ut allt ifrån början.
El/Vacum omvandlaren. Den är hel enligt systemet sålänge elslingan i solenoiden är hel. Men OFTA är den kass. Den står alltid öppen helt enkelt, istället för att blockera vacumet till backventilen när den inte ska användas.
Det som sker då är att vacumet alltid är öppet, backventilen är alltid öppen och avgaserna tränger ned i pumpen samt upp i luftboxen. Bilen blir slö, framförallt i köer och liknade. Den brukar tjuvstoppa efter ett tag om man står i kö länge. Den går bättre på landsväg. Går enkelt att felsöka genom att använda öronen och en hand.
Lyssna vid luftfilterboxen, låter det som en fiskekutter och det känns pulserande om man lägger handen på dessutom, så går avgaserna bakvägen.
Efter ett tag kärvar backventilen ihop och som sagt pumpen lägger också ned sitt jobb efter ett tag.
Användarvisningsbild
av js1
Den har jag koll på och min fungerar som den ska men tack för tipset. :)
(Man kan ju även enkelt lossa vacuumslangen och känna om det suger eller att det knäpper till i backventilen när den stänger när systemet slår ifrån)
av *pettson*
js1 skrev:Den har jag koll på och min fungerar som den ska men tack för tipset. :)
(Man kan ju även enkelt lossa vacuumslangen och känna om det suger eller att det knäpper till i backventilen när den stänger när systemet slår ifrån)
Absolut, visst kan man göra så.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]