Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av calle_g
Farthållaren på min 850 Turbo -96 har varit trasig under ett par år nu och jag trodde mig veta vilket problemet var men icke. Historien är att den slutade funka hösten -04 efter en långresa och efter någon månad tog jag mig tid att kika lite på problemet och trodde mig "hittat" felet. Ett tidigare batteri i bilen hade läckt syra så vakumpumpen under batterihyllan var mer eller mindre borta.
Var då i tankar på att byta bil så jag struntade i att köpa en ny vakumpump men jag har likväl behållit bilen så för någon månad sen slog jag till på en vakumpump från en skrot och trodde i min enfald att det bara skulle vara att stoppa dit den så skulle det funka, men icke! Skroten hävdar att vakumpumpen är provkörd och funkar, säkringen är hel och gaspedalen sjunker om jag suger i slangen men något mer har jag inte kollat. Självklart ska jag kontrollera att vakumpumpen funkar när jag tar loss den igen men jag har även sökt på nätet efter några bra tips på vanliga felkällor men inte funnit några så jag vore tacksam om jag fick några tips härifrån.
Användarvisningsbild
av lellec56
calle_g skrev:Farthållaren på min 850 Turbo -96 har varit trasig under ett par år nu och jag trodde mig veta vilket problemet var men icke. Historien är att den slutade funka hösten -04 efter en långresa och efter någon månad tog jag mig tid att kika lite på problemet och trodde mig "hittat" felet. Ett tidigare batteri i bilen hade läckt syra så vakumpumpen under batterihyllan var mer eller mindre borta.
Var då i tankar på att byta bil så jag struntade i att köpa en ny vakumpump men jag har likväl behållit bilen så för någon månad sen slog jag till på en vakumpump från en skrot och trodde i min enfald att det bara skulle vara att stoppa dit den så skulle det funka, men icke! Skroten hävdar att vakumpumpen är provkörd och funkar, säkringen är hel och gaspedalen sjunker om jag suger i slangen men något mer har jag inte kollat. Självklart ska jag kontrollera att vakumpumpen funkar när jag tar loss den igen men jag har även sökt på nätet efter några bra tips på vanliga felkällor men inte funnit några så jag vore tacksam om jag fick några tips härifrån.
har du kollat styrenheten, testa o ta ur den o sedan sätt tillbaka den, kan ju vara oxid på kontakterna.
av aTommyC
Min cruisecontrol slutta å fungere da clutchgiveren tok kvelden. Bytta denne, så fungerte alt ok. V70 TDI
av Ricaro
Ett tips är att kolla så inte givarna för bromspedalen och kopplingen har hoppat ur. Hade de gjort på min vilket resulterade i att itne farthållaren ville fungera.
Användarvisningsbild
av calle_g
Tack för tipsen men då Haynes rephandbok inte behandlar farthållaren så undrar jag var styrenheten sitter?
Användarvisningsbild
av g00ey
I avsnitt 4A-11 ges en kort beskrivning av dess funktion. Har du Haynesmanualen för '92-'96 årsmodeller finner du bilder som visar styrenheten på föregående sida (4A-10).

Syran kanske även har frätt på kablarna till pumpens strömförsörjning. Kolla om kablarna är OK. Säkring, relä/engagement switch till dito?

Har du Vadis (Volvos servicemjukvara) så borde det finnas bra illustrationer och felsökningsinformation där.
av Akela
Jag hade samma fel. Under kåpan runt rattstången hade en kabel klippts av (vette f-n hur), skarvade den sen funkade det.
av niko
lånar tråden.

Farthållaren har lagt av i min S70 2,5SE -98. Den har fungerat tidigare men då jag inte har använt den på ett bra tag vet jag inte när den slutade att fungera.

Jag är helt novis när det gäller bilar, så om ni skulle kunna ge mig några enkla tips på vad jag kan kolla själv utan att lämna in den.

Har kollat säkringen, det var inte den.
av Stimo
calle_g skrev:Var då i tankar på att byta bil så jag struntade i att köpa en ny vakumpump men jag har likväl behållit bilen så för någon månad sen slog jag till på en vakumpump från en skrot och trodde i min enfald att det bara skulle vara att stoppa dit den så skulle det funka, men icke!
Hur mycket fick du ge för vakumpumpen. Är på jakt efter en själv, men är svåra att hitta min
Användarvisningsbild
av calle_g
Tror jag gav 400:- för den. Tyvärr funkar inte farthållaren ännu men det beror på att jag köpt en till bil och är i färd med att avyttra 850'n "as-is"
Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Tyvärr inte. Släcker motorlampan då[…]