Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karren
Hej, har fått erbjudande om att köpa en vit Volvo 855 automat -95:a. Kombi. 26000 mil. Kamrem behöver bytas annars ska den vara i bra skick. De vill ha 10.000. Låter det värt? Förstår att det är svårt att bedöma utan att titta på den men om vi förutsätter att den är fin i övrigt? Kör just nu 740 men den börjar falla sönder. Är också intressant om ni har synpunkter på 855:an som bil - fördelar/nackdelar osv.
MYCKET tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Nackdel är om det är 144hk 10v automat miltal ointressant då 95% ryker blått
Fördel 170hk 20v årsmodell 96-97 manuell miltal under 40k

Och en generell nackdel taskig vevhusvent
av karren
Tack för svar! Ryker blått, vad innebär det? Jag tycker nu också att det verkar vara lite dyrt. Har kollat runt lite och liknande ex går betydligt billigare ofta.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Alltså det beror ju helt på hur skicket är på den, det är ju omöjligt att sitta och gissa över internet, utan någon info om bilen, hur mycket den är värd.

En mycket välvårdad, välservad och felfri 855a är helt klart värd 10k, oavsett motor.
Går man därimot över till "normalskick" skulle iaf inte jag betala 10k för en sugis. Det finns T5or i den prisklassen istället.
av volvobaggen
Volvo 855 som bil? Jag köpte min på 25000 mil, har kört 2000 mil nu och har byt instrumentpanel, reparerat styrdonet til abs, och renoverad vevhusventilationen. Den går bra, och klarar sej mycket bra mot rost.

Om jag hadde köpt gammal volvo i dag, tror jag jag hadde kollat inn 900-serien också. Många säger att dätta är den sista "riktiga" volvon. Mer stryktålig, lättmekad, bakhjulsdriven etc.
av karren
Tack för svar!
Eftersom att jag måste byta kamrem får man ju lägga på 3000 antar jag. Så då är det ju 13 000 för bilen. Förstår att det är svårt att värdera över nätet, jag har inte själv kollat på den. Ska göra det snart. Mest nyfiken på 855:an i allmänhet och era erfarenheter av den. Ja, 900-serien har jag läst tidigare på detta forum ska vara bra, särskilt sent 90-tal. Skicket ska vara helt ok en släkting som säljer den och hon använder den dagligen, gillar den. Jag återkommer när jag kollat på den! Ngt särskilt som jag ska titta på tycker ni?
mvh
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
När du står på tomgång varva upp bilen till det övre registret och kolla ifall det ryker blått från avgassystemet. Om så är fallet leta en annan bil
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]