Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Olleskog
Hej!

Jag har kommit fram till att jag måste byta hjullager höger fram på min v70 -97. Det jag undrar är:

-Är det några speciella moment något ska dras med, centrummuttern kanske?

-Finns det något sätt man kan byta hjullagret utan att behöva göra en framvagnsinställning sedan?

-Behövs speciella verktyg (förutom torx e14 och 36 mm hylsa).

-Om någon har övriga tips som gör det hela enklare så vore jag tacksam :) Bilder är aldrig fel.
Här har du lite matnyttig info. Visserligen för drivaxeln, men han byter ju lagret/navet också. http://www.backspegeln.com/tips_drivaxel.asp

Du behöver ju inte göra en hjulinställning, om du är beredd på att byta däck rätt ofta, ev. ha sned ratt, bil som inte går rakt osv.
Du kan ju försöka sätta alla stag osv så nogrant som det stod som möjligt, men du bör fortfarande göra en riktigt hjulinställning.
Det går att byta lager utan att lossa styrspindeln från fjäderbenet, med andra ord behöv ingen hjulinställning.

Och lossar du styrspindeln från fjäderbenet så behöver man inte heller göra en hjulinställning om man får tillbaka sakerna där det satt innan. (Synd rätt bra med tanke på rost & skit) Jag har aldrig behövt göra en hjulinställning och jag har lossat där MÅNGA gånger :)
ett tips är att ha en avdragare för att få ur drivaxeln ur lagret.. sen är det inte säkert att de är t14 kan även vara t16 tror ja så ha några olika för dom nya och gamla vara inte lika när ja bytte.
Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&o[…]

Missljud -22 V60 T6

Låter videon jag länkar till nedan tala[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]