Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av antons
Hej!
Min AC fungerar inte och jag tänkte försöka göra vad jag kan först innan jag lämnar in den på verkstaden.

Jag får en felkod i sockel B1 och det är 4-1-8 "Effektenheten saknar kontrollsignal" Kan det göra så att AC'n lägger av?

Jag hittade en guide för att byta transistorn i effektenheten, (http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... hp?t=22885)
Hur vet jag ifall det är den som är trasig?

Bilen är en 854 -95 10v. Om någon har andra tips skulle jag bli glad! :D
Användarvisningsbild
av taxi
Har du raderat koden? Om inte, gör det och se om den kommer tillbaka.
Tyvärr så så sätts inga koder på AC i sig, det enda jag skulle våga göra är att bygla kontakten till lågtrycksvakten i någon sekund och se om kompressorn fungerar. Hoppar den igång så har du troligtvis läckage.
av antons
Jag testade att mäta upp pressostaten (eller vad den kallas) som känner av trycket i systemet, och fick oändligt med ohm där. (= tomt system) Sedan byglade jag kontakten precis som du sa och då hoppade kompressorn igång iallafall.

Sen åkte jag iväg till en firma som felsökte och kunde konstatera att torkfiltret läckte. Dom ville ha 3600 för att byta det. Det var tyvärr lite mastigt för mig så jag måste byta det själv så man slipper bli levande kokt i bilen.

Så jag struntar i den där felkoden och koncentrerar mig på torkfiltret. Efter att ha läst lite här så är det några saker kring det jag undrar.

* Måste jag skaffa ett "springlock" verktyg eller går det att lösa ändå?
* Det stog att torkfiltret skall vara fyllt av någon olja, fyller jag/verkstaden på det eller finns det redan i vid köp? [edit, detta måste väl vara kylmedlet som avses, alltså sätter jag dit filtret "torrt" och sedan raskt iväg för påfyllning?]
* Är det något runtomkring filtret som är bra att köpa på en gång, typ slangar/packningar etc förutsatt att jag inte har sönder något?
av xxargs
Filtret är torrt utan olja och du skall inte göra något annat än att försöka montera den så fort som möjligt och försöka komma under vakumpumpning så fort som möjligt efter monteringen. Oljan kan i efterhand fyllas på samtidigt som systemet laddas med köldmedie - säg till den som fyller systemet att torkfiltret är nytt och därför kanske behöver 30 ml extra olja eller vad tabellverket säger. I en bil-AC så är ungefär 100 ml olja utspridd i rörsystemet varav det mesta sitter i kondensor-evapratorns ytor samt uppsuget i torkfiltrets torkmedelladdning och den andra halvan av oljan (också ca 100 ml) är kvar i kompressorn.

tänk på vid montering att ett torkfilter kan bli helt förstörd om dess öppningar är fria mot omgvningen i 10-15 minuter och kanske ännu fortare såhär i rötmånadstider. Börja filtret bli varm så indikerar det att den suger fukt för fullt och att en stor del av kapaciteten redan är förbrukad om det gått så långt att den börja bli varm...

Med andra ord bryt förseglingen på torkfiltret precis innan monteringen och märker du att det tar tid för att det strular av olika orsaker eller måste bryta jobbet mitt i - tejpa över _alla_ öppningar på torkfiltret och tillhörande rör med metallfolietejp typ aluminiumtejp. Glöm PVC och eltejp - fukten går rakt igenom detta och tejpen i sig kan ha upp till 9% fukt i själva plasten vilket gör att plasttejpningen vid dom här torrhetsgraderna som torkfilter och AC har (< 1% Rh) nästan kan jämföras med att man proppar igen öppningarna med våt toapapper ;-)

är det besvärlig att få fast aluminiumtejpen - använd flera lager aluminiummatfolie och trä över röranslutningen ungefär som en socka och därefter vira runt skaftet på sockan och röret med ett snöre så hårt som det bara går och verkligen pressar all skrynkel så att det blir så lufttätt som det går - det skall viras på metallröret, ej gummislang då det sistnämda också innehåller fukt i själva gummit/plasten på utsidan.

Med detta arrangemang för att du av någon anledning inte kunde slutföra jobbet med en gång, så kanske du har köpt dig ett dygn eller två innan filtret blivit för skadat av fukt draget från luften.
av antons
Japp Tack xxargs! jag skall vara snabb som en vessla vid montering ;) Sjukt att plasttejp är fuktigt, det visste jag inte.

Och tack för det Taxi. Visst är det bra med forum när inte bara en person har nytta av trådarna :D
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]