Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas123
De är så att jag har köpt en 855 gle med trasig motor och jag ska köpa en annan motor från skroten till den å byta.Min fråga är passar 20v motorerna till min bil utan nå större problem??och vad är luftpump som de står att vissa är för?Tacksam för svar.
//Andreas
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du måste montera samma(likadan) motor som satt i, annars kommer du inte igenom besikningen. Du måste regga om bilen med den nya motorn - vilket du inte kan göra då din bil är 1år för ny.
Sen hurvida besiktningen märker att du bytt motor eller inte hör inte direkt till saken. Det gör det inte mer lagligt.

Men iaf. Ja, en 20v passar. Men du behöver nya styrboxar anpassade för 20v motorn också.
Sen bör du ju veta att byta motor är ju inte bara. Det är rätt mycket jobb, och mycket som tillkommer vid sidan om.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
10 V-motorerna har Fenix styrsystem medan 20 V-sugis har LH Jetronics och Turbon har Motronics.

Det är alltså avsevärda skillnader i kabelhärvan. Det bästa är nog att ragga upp en bra 10 V.
Vad hade pajat på den gamla motorn?

Mvh GK
av Andreas123
gnestakalle skrev:10 V-motorerna har Fenix styrsystem medan 20 V-sugis har LH Jetronics och Turbon har Motronics.

Det är alltså avsevärda skillnader i kabelhärvan. Det bästa är nog att ragga upp en bra 10 V.
Vad hade pajat på den gamla motorn?

Mvh GK

Motorn knackar i den.Jag kan tilllägga att jag har mätt upp kompet på cylindrarna de ligger mellan 9,5-12 bar när motorn var kall.Jag har dragit ur tändkablarna en och en när motorn gick på tomgång den knackar mindre när man drar ut tändkabeln.Jag ska riva lös olje tråget på den nu å titta om man ser nått.
//Andreas
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det kan nog vara ide att kolla upp den gamla motorn för jag är inte så säker på att det finns särskilt många 10 V på marknaden. Har du kollat på laga.se och bildelsbasen.se?

Mvh GK
av Andreas123
Jag har rivit tråget och konstaterat att ett vevlager har farit på den.frågan är om de håller om man byter det, lagerlägerna ser hela ut på staken och veven.de fins en del motorer på laga.se
//Andreas
Användarvisningsbild
av olindh
Andreas123 skrev:Ok då får de bli en likadan.Va är de som skiljer sig på 10v motorerna som de står för luftpump på??
//Andreas
De motorer som är för luftpump har även uttag för egr-system. Det är det mässingsröret som sitter vid sidan av motorn som är till för att leda en del av avgaserna till insuget för att sänka förbränningstemperaturen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Andreas123 skrev:Jag har rivit tråget och konstaterat att ett vevlager har farit på den.frågan är om de håller om man byter det, lagerlägerna ser hela ut på staken och veven.de fins en del motorer på laga.se
//Andreas
Om det kan bedömas som bytbart så rekommenderas att byta samtliga vevlager på en gång.

Mvh GK
av Andreas123
Jag ska fara och köpa nya lager till den.är de nån som vet åtdragningsmoment till överfallen??jag har läst 20nm och 90* vinkeldragning.
//Andreas
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]