Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hermo
Har en liten fråga kan man starta bilen om vevaxel är 180 grader fel ?

Går det inte så kommer lite frågor lagade en ventil på toppen bytte ventiltätningar (använde tolk för kamaxlarna) ställde vevaxel på märket . bilen går som om den gick på 4 cylindrar vill ha lite förslag på vad jag kan kolla på (om ni undrar varför vevaxel kan vara monterad 180 grader fel beror det på klåfingriga nissar som ska vrida på tändning när kamremen var bort plockad)
av Hermo
I väntan på svar så gick jag ut och vände vevaxel 180 grader , vilket gjorde att bilen gick betydligt bättre. Denna gång använde jag en tolk till vevaxel och då det kommer rök ur oljesticks röret och insugsröret var borta så tänkte jag att det var lika bra att titta på vevhusventilationen men allt var rent och snyggt någon som har en idé om varför jag har övertryck i vevhusventilation då inget är igensatt ?
av *pettson*
Det finns två alternativ.
Antingen är det normal andning som inte får utlopp där det ska, eller så är det en läcka nedåt i motorn. Alltså slitet eller skadat så det inte håller tätt förbi kolvringarna.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]

ingen expert, men sitter det inte elekroniska […]

Ökendålig funktion. På min BMW ka[…]

Hög tomgång

2-3-2 tyder ofta på tjyvluft 2-3-2 = Lam[…]