Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare!
Har lite problem med att min ABS lampa tänds då och då. Ibland när jag kör, ibland när jag startar
den direkt på morgonen.

Jag var igår och läste av felkoderna och då fick jag följande :

314; Hjulsensor HB
Kretsfel

324; Hjulsensor HB
extrapolationsräknare

Nån som har en aning om vad detta skulle innebär ?
Läste nått om ABS kransen kunde va ful med smuts och så. Men låter de inte mer som en dålig kontakt ?
En kompis kunde ordna en utbytes abs styrenhet till mig, men vill inte börja byta den då detta händer en gång
i veckan typ..

Tacksam för svar!

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av BamZe84
Lucif3r skrev:Jag skulle nog börja med det felkoden föreslår - byta sensorn höger bak...
hjulsensor = abs givare?
säljes enbart i "par"... sitter kontakten till absgivaren långt upp under tanken
även på S70 som på 850... =( såfall är de inte skoj att byta dom :(
Användarvisningsbild
av taxi
som tur är kan du mäta resistans först, för att se om sensorn verkar ok.
Sök i forumet, jag har skrivit nånstans om mina problem och lösningar, täcker upp det mesta tror jag.
av Aurvangir
Re: ABS-lampa (följetongen) V70 -98

Inläggav Aurvangir Igår, 20:14
Har också haft detta problem, till och från nu under ett halvår, följde tråden plus en annan om att löda om kretsarna.
Detta har fungerat ett tag, (har gjort om lödning 3ggr) men lampan till abs/tracs tänder sig igen, efter ett tag.
senast lyckades jag att få dom att slockna 2 dar innan besiktningen, men när bes tjänstemannen starta, DÅ TÄNDS LAMP :evil: !!! fick anmärning.
(Felkod, sensor höger bak)
Hem och googla ihjäl mig, Hittade denna länk,

http://www.carinstructions.com/volvo-s7 ... bs-module/

Och se på fn det fungerar, plus tracsen!!
Provkörde som en dåre, och försökte låsa bromsarna, ikke, ALLT fungerar och har inte varit nåt problem sen dess, 3månader nu. :) Blev lite paff när det var så enkelt :???:
Jag tog två plast bitar 80x40 mm ca 8mm tjock, totalt, tejpa ihop, tryckte ner mellan kontakt dosan och ABS modulen, enligt länk.
Det verkar vara kontakt stycket som det är lite för stor hona på,(Glapp) och ligger och glappar lite, därav tända ABS lampor till och från, vet inte säkert.
Men fukar gör det ju, + att det var billigt. (OBS detta kostar inget att testa) Man har ju liksom inget att förlora!!

Och om det skulle funka för någon annan, kanske andra kan få reda på det också, typ här på forumet. Så posta in era resultat, så andra kan få ta del i om det lyckas,
Som sagt så är ABS-lampa (följetongen) på V70 -98. :-)-)
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]