Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skapar en ny tråd om mitt problem då jag inte hittat någon annan som faktiskt har samma problem som jag. Det är alltså en S70 -99.
Problemet är att fjärrlåset inte vill fungera ibland. Det vill säga det svarar inte på knapptryckningarna från min dosa. Inte ens om jag håller dosan alldeles intill mottagaren fungerar det.

Det går dock att låsa med nyckel utan problem. Sen kan man även gå in i bilen och vrida på tändningen, kliva ur och försöka igen så svarar den på min dosa igen utan problem. Det är nya batterier i dosan och det här inträffar endast lite då och då, men har blivit oftare nu på senaste tiden. Någon som har någon aning om varför det börjar fungera igen när jag vrider på tändningen igen?
Jag misstänker själv att det kan vara något glapp i tändningslåset. För det inträffar oftast om man tar ut nyckeln väldigt hastigt från tändningslåset. Men kan ändå inte förstå hur det kan påverka larmet.
Skulle kunna vara knappen på fjärrkontrollen som håller på att paja? Tror att den går att komma åt om du tar isär fjärren som när man byter batteri och rengöra kontakten.
Jo men i så fall är det väl konstigt om jag kan gå in vrida om tändningslåset, vrida tillbaka och hoppa ur bilen för att sedan kunna låsa bilen utan problem? Har dock en till dosa så jag ska prova att använda den istället och se om jag upplever samma problem.
Jag har för mig att jag läste för jättelänge sedan att mottagaren i bilen kan bli trött . Men av vilken anledning vet jag dessvärre inte. Men det var nån som bytte den och det vart bättre resultat.

Minns jag inte fel så sitter den fast på baksidan av instrumenthuset på S/V70.
unlock26 skrev:Minns jag inte fel så sitter den fast på baksidan av instrumenthuset på S/V70.

Det stämmer. Jag har ett sånt vackert tomt hål där så :cry:

Det du kan prova när fjärrisen inte funkar är att rikta den mot instrumenthuset genom framrutan (blir kortast väg till mottagaren då).
Om det funkar så kan du även rikta fjärrisen mot huvudet. Det låter sjukt men huvudet fungerar som en "antenn" och förlänger räckvidden på fjärrisen :lol:
Jag har provat att hålla dosan alldeles emot mottagaren vid rutan men det vill inte fungera ändå. När det väl fungerar som det ska kan jag låsa upp bilen från 100 m avstånd (helt nya batterier). Men det skulle helt klart vara så att det är mottagaren som glappar lite, för jag antar att den aktiveras när man tar ut nyckeln från tändningslåset.
Ja det skulle jag faktiskt kunna göra. Men hittade en annan del på Bildelsbasen också som verkar höra ihop med larmet
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20169461

Verkar sitta i anslutning till tändningslåset, är det någon som vet vad den är tillför ens?
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]