Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
På frugans 850 fick jag anmärkning på att torkarna fungerade bra på besiktningen.
bytte blad utan att kolla upp riktigt - visste att dom inte precis var nya

Blev lika illa med nya blad.
visade sig att torkaren inte når ner till rutan på förarsidan mer än första 60 graderna av rörelsen
sista 30 graderna går bladet i luften :-)

får väl bocka till armen så att den når ner igen men är det någon som varit ute för detta ?
någon som brytt sig om att ta reda på varför ???

/emwtur
av *pettson*
Jag bland annat har tidigare berättat varför det händer och hur det åtgärdas enkelt.

Varför: Billig legering som inte klarar fjädertrycket ihop med värme. Dom vrider sej till och med i nyförpackningarna har jag sett, då jag ratat en del och återbördat dom till volvo. Där vill man låta mej förstå att dom *Ska vara sådana* att jag har fel helt enkelt. Vilket alltså är totalfel. Dom ska ALDRIG vara vridna. En enkel kontroll är följande. Ungefär ett finger ska gå in mellan armens fasta del och rutan. Är det mera är den böjd.

Värm dom till ca 60-80 grader med något, företrädesvis en värmepistol. linda en handduk eller nåt mjukt runt och räta genom att klämma ihop i skruvstycket.
Vips får dom rätt form och livet går åter till det normala vid regn.
*pettson* skrev:Jag bland annat har tidigare berättat varför det händer och hur det åtgärdas enkelt.

Varför: Billig legering som inte klarar fjädertrycket ihop med värme. Dom vrider sej till och med i nyförpackningarna har jag sett, då jag ratat en del och återbördat dom till volvo. Där vill man låta mej förstå att dom *Ska vara sådana* att jag har fel helt enkelt. Vilket alltså är totalfel. Dom ska ALDRIG vara vridna. En enkel kontroll är följande. Ungefär ett finger ska gå in mellan armens fasta del och rutan. Är det mera är den böjd.

Värm dom till ca 60-80 grader med något, företrädesvis en värmepistol. linda en handduk eller nåt mjukt runt och räta genom att klämma ihop i skruvstycket.
Någon skulle samla alla dina inlägg till en guide. Kan vara den skarpaste hjärnan jag stött på vad gäller 85x70 :) Bandvagnen bevisar rejäl kunskap iallafall ;)
av *pettson*
Sunschreem skrev:
*pettson* skrev:Jag bland annat har tidigare berättat varför det händer och hur det åtgärdas enkelt.

Någon skulle samla alla dina inlägg till en guide. Kan vara den skarpaste hjärnan jag stött på vad gäller 85x70 :) Bandvagnen bevisar rejäl kunskap iallafall ;)
Alla håller nog inte med dej där så det är nog ingen ide. Men den som vill sparar väl tipsen själv.
Bandvagnen är egentligen inte särskilt svår eller klurig. Det gäller bara egentligen att veta exakt vad som gör vad så man kan få den fungerande.
Alla som har intresset och som vill sätta sej in i hur saker fungerar innan dom jobbar med det kan bygga en sån med bra resultat.
*pettson* skrev:
Sunschreem skrev:

Alla håller nog inte med dej där så det är nog ingen ide. Men den som vill sparar väl tipsen själv.
Bandvagnen är egentligen inte särskilt svår eller klurig. Det gäller bara egentligen att veta exakt vad som gör vad så man kan få den fungerande.
Alla som har intresset och som vill sätta sej in i hur saker fungerar innan dom jobbar med det kan bygga en sån med bra resultat.
Är väl att man vant sig vid att folk skryter vitt och brett om saker som dom minsann ska fixa, för att sedan dra grejerna till Stena eller sälja vidare. Kul att se någon som har bibehållet intresse att slutföra :)

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]