Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freedrik
Hej,

Bilen, 850 -95, blev underkänd på besiktningen i veckan med felet "SRS indikator ur funktion". Tyvärr måste bilen ombesiktigas men jag tänkte att det är väl bara att byta lampan...
Tyvärr så är det inte lampan det är fel på och jag har läst av felkoder i sockel B5 men fick bara 1.1.1.

Någon som har en idé om hur jag ska gå vidare eller är det bara att köra till verkstaden som gäller?

/Fredrik
Senast redigerad av 1 Freedrik, redigerad totalt 0 gånger.
av TonyMyMan
Hej

Jag har fått exakt samma problem med min -95:a och kollade lampan innan jag gick in och googlade. Hör gärna av dig om du hittar en lösning.

//Tony
av volvoracing90
haha då är vi 3 :P ...Har samma problem på frugans bil ,lampan hel,inga felkoder och de är också en 95a.. ingen som vet va de kan va för fel?

// Jimmy
av *pettson*
Freedrik skrev:Hej,

Bilen, 850 -95, blev underkänd på besiktningen i veckan med felet "SRS indikator ur funktion". Tyvärr måste bilen ombesiktigas men jag tänkte att det är väl bara att byta lampan...
Tyvärr så är det inte lampan det är fel på och jag har läst av felkoder i sockel B5 men fick bara 1.1.1.

Någon som har en idé om hur jag ska gå vidare eller är det bara att köra till verkstaden som gäller?

/Fredrik
Instrumentet är alltså demonterat och lampan är provkörd vid sidan om för att verifiera lampan, tolkar jag det rätt?
Om den nu var hel så måste lampan kontrolleras kretsmässigt. Alltså mätas upp från flera håll. ^
Menar så du vet om problemet finns i instrumentet eller om problemet finns t.ex i styrdonet?
Första tipset att göra blir införskaffning av en bra verkstadshandbok som har elschema som täcker problemet.
av Freedrik
Som du förstod så är jag en novis.

Jag köpte en ny lampa som jag bytte till i mätarhuset, när den inte lös bytte jag plats med en som jag visste fungerade och kom fram till att lampan är hel men att den inte får ngn signal. Det kan ju fortfarande vara så att kontakten i mätarhuset är dålig men innan jag skruvad isär det ville jag kolla om det var ngn som hade ett tips om felet.

Funderar på om det är så att systemet inte fungerar eller om det bara är signalen till lampan som är felet...

Tack för tipset med verkstadshandbok - jag ska kolla runt lite.

/Fredrik
av TonyMyMan
Jag lämnade in den på en verkstad men dom hittade inte felet, någon annan som lyckats?
Man ska väl inte behöva skrota bilen för att en lampa inte tänds!

//Tony
av TonyMyMan
Nu har jag lokaliserat felet och åtgärdat det.
Det var en ytmonterad transistor som sitter bak instrumentpanelen som var kass. Art.nr: 71-303-21 på ELFA kostar 1,21kr fast frakten gick på 40:-
På kretskortet kan man även se etsade älgarna som tyskarna roat sig med när de konstruerade VDO-instrumentet :-)
Tack ”#27” för att du serverade kretsschemat åt mig.

Det var i sista stund då jag fick brevet ifrån ELFA i morse och tiden för efterkontroll gick ut idag.
av Kena
[quote="#27"]Kopplingsschema om någon är sugen att felsöka själv.

Tackar så mycket för länken till elschemorna :D :D

En fråga från en amatör, vad är det som känner av temperaturen förbränningsluften? alltså luften till motorn? luftmängdmätaren?
av laslas
Hej TonyMyMan.
Grattis!!
Jag har nog samma problem. Volvo 850 -95. Lampan lyser inte, försökt att byta (ingen lösning), bytt instrument (ingen lösning), försökt med annan styrenhet (ingen lösning), ingen felkod.
Var satt transistorn exakt och var finns den på elschemat?
Hälsningar
laslas

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]