Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har probs med min bil.

Det hela startade förra sommaren (ett år sedan) efter att jag tvättade bilen med högtryckstvätt. Då börjar plötsligt lambdalampan lysa. Bilen beter sig precis som vanligt i övrigt. Den går igenom besiktningen med helt klockrena avgasvärden för typ sex månader sedan.

Den har sedan dess dock börjat gå ojämnt på tomgång och är orkeslös (om man jämför med min 850 på 170 hk, så borde min V70 med 193 hk vara piggare). Jag har läst av felkoden = EFI 422 Atmo pressure sensor signal. Även GLA 421 signal faulty to control module. (plus två ABS koder, som rimligtvis inte borde ha med detta att göra) 422 koden kan, som pettson förklarat, tändas av en mängd olika saker. (Som alla andra koder antar jag)

Jag har testat att nolla felkoden men den återkommer efter att tändningen varit på i typ 5-7 sekunder. Det får mig att tänka på den där sekundär luftpumpen som sitter utsatt för fukt men som jag inte vet var den sitter. Den borde ju rimligen vilja aktivera sig när bilen är kall och nystartad för att fixa avgaserna.

Rimligt med ett samband med tvätten? Lyckades jag ha sönder något elektroniskt? Den här "control module" vad är det?

Jag har gjort en del grejer på måfå får man erkänna:
Bytt luftmassemätare, tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock utan resultat.

Kan det vara denna där datorn som sitter höger fram. Den har jag aldrig gett mig på innan. Bara till att köpa ny sådan antar jag om det är den. eller?
Det sitter ett rör fram till den datorn som det är hål i och som det kanske kommit fram vatten i.

Jag är mycket sugen på att släcka ner den där lampan så alla tips är välkomna.

Tack på förhand

/E
Ett tillägg.

Problemet är lite intermittent och uppkommer ofta när man kört på motorväg och kopplar ur, då sjunker varvtalet mer än vad den borde och blir ojämnt. Var det någon hjälp?

Kan det vara två problem samtidigt?

/E
Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&o[…]

Missljud -22 V60 T6

Låter videon jag länkar till nedan tala[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]