Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av axsater
Hej,
kylarfläkten ska enligt uppgift ha två hastigheter, min verkar bara ha en hastighet, hög.
Går det att testa fläkten på något sätt?
Kan det vara fel i relät?

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
av calle_g
Är du säker på att det är just hög som din går på? Jag hade samma fundering för ett par år sedan då jag bara kunde höra att min fläkt gick med en hastighet men mekanikern sa då att den högsta farten i praktiken nästan aldrig användes ens i det svenska sommarklimatet.
av axsater
Nja, säker är jag inte men med det varvtalet och oljudet(hörs in i bilen upp till ca 50km/h) tror jag det är högsta farten.

Har du möjligtvis en 850 med ecc??

Jag kan nämligen inte få besked om min kylarfäkt fungerar som den ska ihop med ac systemet. (har frågat 3 volvotekniker och på tre olika volvoforum).

Om du har ork och tid skulle jag vara hemskt tacksam om du kan kolla en sak.

Om du haft ac på(kompressor och kylarfläkt på) och slår av ac med knappen inne i bilen, stannar din kylarfläkt efter en stund?

Det är nämligen så, att om min kylarfläkt gått på på grund av ac kompressorn. Då går fläkten tills jag stängt av bilen, ac och låter den vara minst 15min. Sen kan jag starta bilen utan att kylarfläkten startar.

Det känns lite löjligt när jag stått i P-hus på vintern, och kör omkring i
20 minusgrader med kylarfläkten på!

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
av calle_g
Mycket kylarfläktfrågor på forumet nu, kanske är i tidens tecken..

Jodå, jag har en 850 Turbo -96 med fungerande ECC men jag kan lova att jag inte haft min fläkt å snurra på det viset du beskriver. Ställde precis in den i garaget nu efter nån mils åktur med 'full' kyla (det är +25° ute nu, vill ha 19° i bilen), normal motortemp och sval intercooler och då startar den i princip direkt efter att jag stannat och klivit ur bilen. Jag gick ca. 5m, låste upp porten och sen tillbaka och då stannade den precis när jag klev in. Sen körde jag in den och då startade fläkten precis när jag stannade bilen men jag slog av och då gick den kanske 3sekunder efter att jag drog ur nyckeln ur tändningslåset. Måste säga att det här är bland de tillfällen då den går oftast och då går den typiskt i relativt korta perioder av och till. När det är runt +10° ute tar det nån halv minut till minut innan den startar även om kompressorn är på.

Vid några tillfällen har jag faktiskt fått fläkten att snurra riktigt länge, till och med efter att jag slagit av bilen, och det är när farthållaren stått på 200km/h en stund och man svänger av till en mack eller dragit runt på nått blytungt släp i värmen men då tror jag att det är vattentemperaturen i motorn som tvingar fläkten att gå.

Har du normal temp på mätaren? Flackar den mycket upp och ned när du kör? Min är nästan otäckt stabil klockan tre både vinter och sommar. Är det en importbil? Skulle kunna vara så att de har andra "program" på hur fläkten ska bete sig.

Jag ska kolla vad lång tid det dröjer om jag slår av AC när fläkten går imorgon men det rör sig snarare om sekunder och definitivt inte minuter.
av axsater
Tackar för ett snabbt och utförligt svar.

Helt klart så är det något fel på mitt system.

Tempmätaren är som din helt stabil kl3.

Om du startar din bil med kall motor, kan du efter att kompressorn har startat, höra kylarfläkten gå på innifrån bilen(ca 5sekunder senare).

Min hörs så tydligt att det är störande. Jag har inte hört så tydligt fläktljud från någon annan 850 utom vid kö i värme.
Det plus att:
Om det är varmare än ca 5grader ute(mer än 16,5bar innan kompressor) ska tydligen kylarfläkten alltid gå om man kör saktare än 65km/h.

Gör att jag misstänker att min fläkt alltid går på högt varv och att den ska gå med ett lägre varvtal då endast kondensorn ska kylas.

Jonas
Användarvisningsbild
av calle_g
Testade att slå av AC när kylarfläkten gick nu ikväll och den stannade faktiskt direkt, vilket definitivt tyder på att AC-systemet och fläkten är kopplade på något sätt vilket jag tidigare varit osäker på.
När fläkten väl går så hörs den väl utanför bilen och till viss del även inuti om man inte ha stereon på eller bara snackar skit för då tänker man inte på den. Vad jag däremot har tänkt på är att den i princip stannar så fort man fått lite fart på bilen så fartvinden börjar kyla. Grejen är ju den att om fläkten kyler för AC:ns skull så är det inte i närheten så stor värmemängd som behöver bortforslas som om vatten/motortempen är hög, vatten har ju ett betydligt höre energivärde än R134a eller vilket kylmedium det nu är man använder i bilar. När jag frågade om motortempen flackade så var det för att utesluta att det var kylvattentemperaturen som satte fart på fläkten då det om kylvatten tempen blir hög finns ett läge som kör fläkten en bra stund för att hindra motorhaveri.
av axsater
Tack så hemskt mycket för hjälpen Calle.

Då ska jag försöka klura ut var felet ligger i mitt system: fläkt-relät, , ac-relät eller styrenheten....
Tror jag börjar med relät till fläkten.

Mvh Jonas
av *pettson*
axsater skrev:Tack så hemskt mycket för hjälpen Calle.

Då ska jag försöka klura ut var felet ligger i mitt system: fläkt-relät, , ac-relät eller styrenheten....
Tror jag börjar med relät till fläkten.

Mvh Jonas
om du nu har en bil med 1992-1995 så kan du ha följande kod i instrumenteringen..

Uttag 7 kod 123..

Villkor

-Utsignalen antar specificerat maximalt värde, strax under batterispänning.

Felorsak

-Signalledningen kortsluten till batterispänning.

Felsymptom
Obs! Kombinationsinstrumentet visar inga synbara symptom vid denna felkod.
-Vid bilar utrustade med automatväxellåda: hårda växlingar, Lock–up fungerar ej samt varningslampa för automatväxellåda i kombinationsinstrument blinkar.
-Vid bilar utrustade med ECC minskar inte fläkthastigheten vid ökad fart.-Vid bilar utrustade med färddator visas fel värde avseende medelhastighet.

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]