Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Mitt REC-spjäll ger felkod 325 "motor aktiv för länge", när jag tittar på det liksom hackar det långsamt mellan ändlägena.
Har pillat på spjällaxeln för golv/defroster och efter det kört igång spjäll-kalibreringen, men min ecc kan inte avsluta kalibreringen pga kod 325.
Jag har kontrollerat att själva spjället kan röra sig som det ska utan fysiska hinder.
Kan jag byta motor med ett annat spjäll som ett steg i felsökningen?
Hjälp mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
av taxi
Tack för svaret! Du råkar inte veta om det är samma motorer på alla fem spjällen så jag kan prova att byta först? Annars öppnar jag motorn imorn och ser vad jag hittar.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag kom inte så långt som att plocka ur motorn, hittade en lite annorlunda instruktion på själva spjällkalibreringen istället där REC-knappen inte ska vara på.
Så nu har jag gjort kalibrering igen, och fick kod 1-1-1 efter provkörning, men jag får bara luft mot ansiktet trots att jag hör spjällen arbeta när jag ändrar mittvredet?
Nån som har fler tips? För den kan väl inte ge kod 1-1-1 efter kalibrering om den inte är klar, eller?
Användarvisningsbild
av Kompe
Är airmix'en i gång? :wink:
av Dodga
Hejsan Taxi !

Jag har precis samma fel som du, fast jag har inte orkat ta tag i å kollat upp spjällen. Vart sitter REC spjället ? och hur gör man en omkalibrering ?

Mvh
Niklas
av Dodga
Tjenare !

ECC´n fungerar inte, den la av förra hösten, och nu har jag gjort en felsökare(obd2 kontakt med lysdiod och motstånd) och får fram felkod för REC spjället aktivt för länge. Misstänker att det går trögt, så det borde kanske bara vara att rengöra och smörja.

mvh
Användarvisningsbild
av taxi
Är rec-spjället alltså det det enda som inte funkar? Vad har du för bil och årsmodell?
Och jag kan inte rekommendera spjällkalibrering, det gick inte bra för mig. Trots 1-1-1 efter kalibrering så verkar golv/defrosterspjället inte fungera alls. Har inte haft tid till mekande än men det ska bli kul att se vad som hänt.
Googla "kalibrering ecc" så hittar du mer om det.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]

ingen expert, men sitter det inte elekroniska […]

Ökendålig funktion. På min BMW ka[…]

Hög tomgång

2-3-2 tyder ofta på tjyvluft 2-3-2 = Lam[…]