Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av storsveden
Va kan det vara för fel vissa gånger låser den upp samtliga dörrar när man vrider upp med nyckel.Vissa andra då låser den enbart upp förar dörren + att det inte går att öppna med knappen på dörrsidan .Problemet verkar vara större sommartid och bättre på vintern .Då den inte låser upp övriga dörrar kan man ej heller öppnamanuellt genom att dra upp låsknapparna. Tanklocks låset verkar ligga på sammma grej ?Vad kan detta vara ????
Användarvisningsbild
av js1
Låter som kontaktproblem i förardörrens låskista. När den inte låser upp, om du då provar i passagerardörren, låser den upp alla dörrar då?
Om du har sk blockerat låsläge aktiverat kan du inte öppna en låst dörr genom att dra i knappen på insidan. Tanklocket går också på c-låset.
av storsveden
js1 skrev:Låter som kontaktproblem i förardörrens låskista. När den inte låser upp, om du då provar i passagerardörren, låser den upp alla dörrar då?
Om du har sk blockerat låsläge aktiverat kan du inte öppna en låst dörr genom att dra i knappen på insidan. Tanklocket går också på c-låset.
Passargerar dörren har inget lås på utsidan då den beter sig på detta vis hjälper de inte att öppna med öppnings knappen från insidan som sitter vid fönsterhissarna heller . Ja tank locket går på samma med
av RonniePersson
Volvo S70 och V70 1997-2000 har ju en funktion i centrallåset som heter BLL, Blockerat Lås Läge. Denna funktion innebär att låsknapparna och handtagen på insidan dörrarna frikopplas efter ca 30 sekunder efter att man låst bilen med fjärrkontrollen. Man kan höra att "bilen låser en gång till".

Denna funktion kan naturligtvis gå sönder och orsaka problem.

På min bil (Volvo V70 Classic 00:a) hade batteriet laddat ur, bilen var låst och när jag provade låsa upp manuellt med nyckeln i förardörren gick låset sönder... Man kunde se att det bara ryckte lite i låsknappen, men den låstes inte upp. Panik!!!

Hur skulle jag komma in i bilen? Slå sönder en ruta? Tanken slog mig, men tog emot. En kompis kom förbi, och lyckades få upp kabeln från batteriladdaren underifrån till batteriets pluspol. Sedan jorda någonstans i bilen. På så vis fick jag den lilla ström som behövdes för att kunna öppna bilen med fjärrnyckeln. Efter detta byttes låskistan i förardörren ut mot en ny. Nu kan man höra att låset låser upp, om nyckeln sitter i tändningslåset. Detta för att man inte ska kunna låsa in nyckeln i bilen.

Mvh Ronnie
Användarvisningsbild
av Lucif3r
RonniePersson skrev:Volvo S70 och V70 1997-2000 har ju en funktion i centrallåset som heter BLL, Blockerat Lås Läge. Denna funktion innebär att låsknapparna och handtagen på insidan dörrarna frikopplas efter ca 30 sekunder efter att man låst bilen med fjärrkontrollen. Man kan höra att "bilen låser en gång till".

Bilen "låser en gång till" även om du låser med nyckel. Iaf gör min det :roll:
av storsveden
Lucif3r skrev:
RonniePersson skrev:Volvo S70 och V70 1997-2000 har ju en funktion i centrallåset som heter BLL, Blockerat Lås Läge. Denna funktion innebär att låsknapparna och handtagen på insidan dörrarna frikopplas efter ca 30 sekunder efter att man låst bilen med fjärrkontrollen. Man kan höra att "bilen låser en gång till".

Bilen "låser en gång till" även om du låser med nyckel. Iaf gör min det :roll:
Min bil har nog inte haft någon fjärrkontroll va ja vet om i alla fall .

ingen expert, men sitter det inte elekroniska […]

Ökendålig funktion. På min BMW ka[…]

Hög tomgång

2-3-2 tyder ofta på tjyvluft 2-3-2 = Lam[…]

Ser ut som att du har gjort helt rätt. Tvivla[…]