Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo V70 T5 Automat -00 (gamla karossen) och undrar hur vet man när man behöver rengöra vevhusventilationen? Kan säga att den har blivit "engine-flushad" för ca 7 år sedan och sedan dess har den alltid kört på Shell Helix Ultra 5w-40 och Mobil1 5w-40 alltså bara högkvalitets oljor och var 1000-1500 mil (varje år).

Sen har jag hört att om man kör med öppet luftfilter så bör man rengöra slangen och grejer, vad är det som behövs rengöras och hur går man till väga isf?
Men hur vet man om vevhusventilationen behövs rensas? Såg igår när jag bytte motorolja att de var riktigt blött runt oljetråget och den "svarta boxen" bytte ju packningen till oljereturen för två år sedan, den kan väl inte redan ha blivit dålig? Aja hur som helst laddade jag upp en klipp om hur min motor ser ut och låter, antar att de som tickar är spridarna?

Du kan testa med en papperslapp. Dra ut oljestickan och blåser och håll lappen mot röret. Blåser lappen bort har du övertryck dvs stopp någonstanns . Sugs den fast är det lite undertryck som det ska vara.
asså du håller lappen mot röret efter först dragit upp oljestickan. Sugs lappen mot röret är allt som det ska. Känner du att det blåser ut ur röret så är det stopp någonstans.

Tyckte inte den lät onormal på filmen, spridarna hörs men det ska de göra

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]