Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tailguard
Hej på er gott folk!

Jag är ny här och har några frågor ang en 850 glt motor 92a.
Ska montera motorn i en offroad bil som jag håller på och bygger och undrar nu vad som måste kopplas in från motor härvan för att bilen ska kunna startas?
Jag kommer bara att använda olje tryck temp och en tryck knapp för att starta motorn.
Skulle bli väldigt glad för svar!
Tack
av *pettson*
Det är omöjligt att berätta för dej eftersom vi inte vet vilket instrument du tänkt att använda. Du nämner det du vill se naturligtvis men vi vet inte om dom kräver egna givare, eller om dom klarar bilens?
Vi vet inte heller hur din motor är utrustad (med eller utan ac till exempel)
Det är bättre du tar och skaffar dej ett rejält elschema och börjar bena ut själv vad du vill ha kvar eller inte, du som vet vad du har för utrustning?
Snåla inte med att ladda ned nåt engelskt eller nåt halvsuddigt. Det straffar sej så småningom.
KÖP ett vettigt schema som innehåller allt du undrar från början. Det kostar några hundralappar men det är det värt.
Och NEJ det är inte haynes. Du får köpa det på volvo.

Några små frågeställningar att fundera på. Det finns säkert 30 andra saker att tänka ut innan man börjar klippa och skarva.
Ska du ha 1 fart på kylfläkten? Ska den gå på steg 1 eller 2? Alltså halv eller helfart. Det påverkar vad du ska ha kvar och hur du ska koppla.
Ska den styras med termostat via kylare eller kylslang, eller ska den styras som orginal via styrdonet? Det påverkar vad som ska vara kvar eller få gå.
Ska du använda bilens egna givare. Eller ska du koppla helt egna instrument med egna givare? Det påverkar vad som ska vara kvar eller få gå. Även om du inte vill använda saker och ting så måste dom finnas från motor till styrdon.
Börjar du klippa i befintlig piska så tänk dej ordentligt för.

Jag har gjort den här operationen några ggr. Nu sist här för nån månad sedan när det kliade i fingrarna att göra ett bandfordon.
Nu byggde jag senast med 460s B20F av en annan anledning som vi inte behöver ta upp nu, men det är precis detsamma att tänka på.
Det jobbiga är att tänka 5 steg längre än man faktiskt är på för tillfället.
Bilden visar första generationens maskin. Den är modifierad sedan dess.

Bild
av zäta
Hej Pettson, jag är mycket nyfiken på ditt bandfordon.
En gång i tiden var jag tänd på att bygga nåt liknande men det kom andra saker ivägen då
så det blev inte av.

Det skulle vara mycket roligt att få ta del i någon sorts byggbeskrivning
eller någon dokumenterad historia hur du fixat ihop fordonet och vilka
motgångar du haft i detta projekt för det uppstår ju tyvärr alltid motgångar,,,

Det har funnits några hembyggda bandfordon baserade på nån skrotad 140 i min trakt
med uppskurna traktordäck som band men jag tror inte att dom drev
nåt vidare för drivhjulen slirade inuti däcken har jag hört, hur driver dina band?

När du svänger bromsar du bara det ena bandet eller kan du frikoppla det också?
'
zäta
av TorxE14
Häftigt bygge Pettson. Verkligen smart sätt att göra band på!
av *pettson*
zäta skrev:Hej Pettson, jag är mycket nyfiken på ditt bandfordon.
En gång i tiden var jag tänd på att bygga nåt liknande men det kom andra saker ivägen då
så det blev inte av.

Det skulle vara mycket roligt att få ta del i någon sorts byggbeskrivning
eller någon dokumenterad historia hur du fixat ihop fordonet och vilka
motgångar du haft i detta projekt för det uppstår ju tyvärr alltid motgångar,,,

Det har funnits några hembyggda bandfordon baserade på nån skrotad 140 i min trakt
med uppskurna traktordäck som band men jag tror inte att dom drev
nåt vidare för drivhjulen slirade inuti däcken har jag hört, hur driver dina band?

När du svänger bromsar du bara det ena bandet eller kan du frikoppla det också?
'
zäta
Vi får väl se om jag orkar göra nån tråd. Det är ju en *volvo 460 2.0*
Visst kan det bli problem med drivning inuti andra däck men det hänger mer på hur man löst det med själva drivningen och hur man löst det med banden.
Vet dom som utan problem kör med just däck som band men det kräver sina tankar, såsom dubbelmontage och dräneringshål i *banden*.
För min del blev det för jobbigt att leta tillräckligt stora däck. Så jag gjorde egna band. Det driver alldeles utmärkt och gör minimalt med skador på väg och i skogen.
Jag kan bromsa en sida och gasa med andra sidan. Eller bara bromsa om jag vill det. Jag kan däremot inte få banden att gå åt olika håll om jag vill vända på fläcken utan är hänvisad till att låsa ett band. Meningen med min maskins storlek är att den ska klättra bra över saker och att den ska gå bra där det är kuperat trots att den är stum och utan fjädring för bandföringen. Därav den lite märkliga axelpositioneringen.

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]