Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har ett problem, när jag bromsar länge så börjar bromsarna bak vibrera väldigt. Alltså när dom är riktigt varma.
Det är också på varma dagar det blir så, på kvällarna är det inte alls samma vibrationer. Eller på vintern

Vad kan det bero på?? Nya biltema ok,skivor och belägg bak.
VILL INTE HA SVAR OM ATT BILTEMAS ÄR DÅLIGT! Jag vill ha svar på vad det kan bero på!!
antingen så gjorde du inte rent navet som skivan ligger emot rent,eller så är det skivorna som blir skeva när dom blir varma,vilket jag tror är orsaken...Och varför skriver du med stora bokstäver att du inte vill höra att biltema "dåligt" ?ville du inte veta orsaken till problemet du har ?
av *pettson*
olika orsaker

Felaktigt inkörda skivor, dom har inte körts in och hettats upp gradvis. Dom är alltså lite skeva nu, skevheten ökar med värmen.
Felaktigt monterade skivor. Dom monterades inte på kliniskt rena nav och fälgarna korsdrogs inte.
Sen finns det fall där det kan bero på bromsbeläggen, där det blir bättre med helt andra belägg.
Det är väl egentligen tyvärr dom enda orsakerna som brukar vara.

Exakt hur det fungerar med beläggdelen vet jag inte. Men jag har råkat ut för det fram. Biltemas sportskivor ihop med skruvats belägg gjorde att jag höll på att få tunnelseende när bromsarna blev varma, det blev helkonstigt. Efter byte till andra belägg finns inga vibrationer och inga oljud, bara bra broms.
Okej det är konstiga fenomen..det är lika mycket vibration när man bromsar i 90 och precis innan bilen stannar. Tycker då att om det vore skivorna skulle det vara mer eller mindre beroende på hastighet, men det är det inte.

Tänkte om det kunde va nå bussningar som var slut men bussningarna i bakvagnen är nybytta sen någon vecka tillbaka.
Problemet var redan innan nya skivor och belägg nämnligen.

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]