- tor 05 apr 2007, 00:36
#96943
Jag har kört 35000 mil med min turbo från 1994.
Turbon fungerar oklanderligt, aldrig rörd.
Luftkonditioneringen slet ut magnetkopplingen till kompressorn, så den gick inte när det var som allra varmast. Gick att shimsa om, sen fungerade den igen. För övrigt inget reparerat i ECC:n.
Alla bussningar i framvagnen bytta.
Dags att byta främre skivorna igen nu, har gjort den en gång tidigare.
Skinnklädseln uppsliten på "valken" på ryggstödet, där man hasar förbi varje gång man ska in och ut.
Elvärme i förarstolen reparerad ett antal gånger, termostaten krossas mot en motor när man har elinställd stol.
Övre motorbussningen bytt.
Nu har oljeläckage uppstått i motorns framkant (vet inte var det är än), men den notoriska bakre packboxen är tät som en ost ännu.
Lambdasonden bytt, avgassystemet bytt (31000 mil), fästband till tanken bytta, rostangrepp på dragkroksbalken, elantennen utsliten, torkarspaken bytt, drivaxeldamask bytt, elspegelglas bytt, bussningar i deltalinkaxeln bytta, en ABS-givare och startmotor bytt.
Måhända något annat också, som jag inte kommer på nu.
När den var ny krånglade den stupalöst: Huven gick inte att öppna, synkningen försvann på backen, strålkastarna gick inte att ställa in ordentligt, dörren gick inte att stänga, dimstrålkastarna smälte, fläkten gick inte när det var kallt, kortslutning i stolvärmen bland annat. Tur det gick på garantin då!
Men i det stora hela har den fungerat utmärkt. Att slitdelar går åt är inget att säga om. Min bil har inte skinnklädsel eller automatlåda, men annars i stort sett allt som fanns. Allt fungerar fortfarande, alltså exempelvis elhissar, elspeglar, eltaklucka, farthållare, elvärmt baksäte, automatisk nivåreglering, färddator, centrallås, fjärrstyrt larm, ABS, tracs, strålkastartorkare osv.
Turbo fick den förstärkta M56H lådan 1994. 1996 förstärktes synkroniseringen ytterligare. Växlar man som på en gammal Scania, alltså med en liten men tydlig paus i friläget, håller lådan hur länge som helst. Slår man i växeln varje gång går det inte länge.
Dessutom går den gamle kämpen som ett svin om man piskar på. Mätte med en GPS-mätare för ett tag sedan. 0-100 km/h på 7,6 s, 0-200 km/h på 31 sekunder. Inte så dåligt för en 13-åring med 35000 mil bakom sig.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.