Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#45946
Hej

Är helt ny vid foumet, hoppas jag är välkommen in i gemenskapen.

Har en fråga angående Volvo 850 T5. (möjligen T5-R)

Jag tänkte skaffa en sådan till nästa vår. Planerade att ligga runt prisklassen 45-60 tusen.

Är det någonting jag borde tänka på om jag åker och kollar på en? Någonting som kan ofta blir utslitet och är dyrt att byta?

Liknande frågor har jag i mängder.

/Pipercross
av perzy
#47030
Hej

Jag är nybliven 855 turboägare, men jag kanske kan lära ut något...

För det första så hette alla 850 inte T5 utan bara turbo i sverige. Bara emblemet skiljer men de hette T5 utomlands.

Kolla så att växellådan är OK, har varit mycket problem med dessa tydligen.
Kolla så att den inte läcker olja mellan motor och växellåda(trycks ut under gång), mkt vanligt och kostar ca 10 lök. + ny koppling.

Vid ca 20 000 sådär är kanske turboagget slut. ca 4000 för renov.

Alla 850 käkar krängningshämmarbussningar, byte med jämna mellanrum. samma med styrstag m.m

Saker som brukar behövas....
• Rengöring av vevhusvent
• Byte av övre motorfäste


/lycka till
av DKarlsson
#47270
Rengöring av vevhusvent
Hur går man till väga när man gör det ??
av vanten06
#47291
DKarlsson skrev:Rengöring av vevhusvent
Hur går man till väga när man gör det ??
Skryvar av flamfällan som sitter vid insuget, rengör den och blås rent slangen med tryckluft. Om du blåser rent i slangen måste du byta motor olja också
Användarvisningsbild
av calle_g
#47292
Är ägare till 850 Turbo sen drygt 5år och har/har haft även en bunt 850- & S/V70-ägare i bekanskapskretsen så det har lärt mig en del.
För det första så är det inte säkert att en utlandssåld 850 T-5 är likadan som de svenska då den lika gärna kan ha en 2.0 litersmotor om den kommer från Italien t.ex.
På de 12.000mil jag haft min har jag lyckligtvis klarat mig från oljeproblem och krångel med växellådan men jag har förstått att det är riskfaktorer. Jag äger en -96:a och är ganska säker på att den modellen har en förstärkt låda jämfört med de tidigare modellerna så det kan säkert vara att föredra. Annars har jag heller inte märkt några som helst problem med rost och då kör jag ändå ofta på saltindränkta europavägar och tvättar inte mer än 3-4ggr på vintern så åp den punkten är jag är mer än nöjd.
De problem jag haft berör mer bilmodellen än att det är just turbovarianten men ATT det är en turbo kan i vissa fall betyda "specialprylar" i låga volymer så priserna på delarna blir inte roliga. Detta gäller bl.a. drivknutar (har bytt båda dammskydden, jäkla skitjobb), koppling (börjar kännas lite si och så nu), tändstift samt att intercoolern stjäl en massa plats inåt motorrummet mot insuget så det är trängre än hanterbart för oss med handskstorlek 10 och uppåt vid rengörning av vevhusventilation etc.

Här kommer några tips baserat på min erfarenhet att kolla upp innan köp:

-AC, om bilen har ECC eller AC ska du kolla om evaporatorn är utbytt. Om inte så har du flyt om det funkar och OM det funkar se till att installera kupeluftfilter, det tar bort all skit (löv m.m.) som annars fastnar i kylelementet så det ärgar eller till och med fryser sönder.

-Bromsar, alltid problemkälla förr eller senare. Skivorna fram kan spricka (har hänt på 2 av mina 4 omgångar), bak fastnar gärna en kolv och handbromsen behöver garanterat en genomgång innan varje besiktning.

-Dörrstopp, särskilt förarsidan. Händer att hela dörren spricker i plåten vid gångjärnen av utmattning. Dessutom går gärna en fjäder i själva gångjärnet sönder så du inte har någon dörrstopp men det är enklare att åtgära.

-Tändninglås, om inte all elutrustning sätter fart när du startar bilen så kan kontaktplattan vara kass. Jag står själv inför det problemet nu så jag vet inte vad det innebär ekonomiskt eller jobbmässigt.

-Bussningar av alla de sorter i framvagnen. 850 Turbo har nästan lika mycket vikt på framaxeln som en hel Volkswagen Polo, 1000kg av de 1650 som min bil väger ligger där och det sliter. Har nog bytt de flesta åtminstone en omgång nu.

Utöver detta så har det varit annat smått o gått men det är säkert mer enstaka fel på just min bil, t.ex. luftmassamätare (dyr som skam), bensinpump, övre motorfäste (billig men lite småjävlig att byta), felaktig hjulinställning med snedslitna däck som följd, tutan till larmet samt att bilen tenderar dra ur batteriet när den står still i en vecka eller mer.
Användarvisningsbild
av Pipercross
#47727
Tusen tack för alla svar!

Ni är mycket hjälpsamma!

Pipercross
Användarvisningsbild
av apersson850
#96943
Jag har kört 35000 mil med min turbo från 1994.
Turbon fungerar oklanderligt, aldrig rörd.
Luftkonditioneringen slet ut magnetkopplingen till kompressorn, så den gick inte när det var som allra varmast. Gick att shimsa om, sen fungerade den igen. För övrigt inget reparerat i ECC:n.
Alla bussningar i framvagnen bytta.
Dags att byta främre skivorna igen nu, har gjort den en gång tidigare.
Skinnklädseln uppsliten på "valken" på ryggstödet, där man hasar förbi varje gång man ska in och ut.
Elvärme i förarstolen reparerad ett antal gånger, termostaten krossas mot en motor när man har elinställd stol.
Övre motorbussningen bytt.
Nu har oljeläckage uppstått i motorns framkant (vet inte var det är än), men den notoriska bakre packboxen är tät som en ost ännu.
Lambdasonden bytt, avgassystemet bytt (31000 mil), fästband till tanken bytta, rostangrepp på dragkroksbalken, elantennen utsliten, torkarspaken bytt, drivaxeldamask bytt, elspegelglas bytt, bussningar i deltalinkaxeln bytta, en ABS-givare och startmotor bytt.
Måhända något annat också, som jag inte kommer på nu.

När den var ny krånglade den stupalöst: Huven gick inte att öppna, synkningen försvann på backen, strålkastarna gick inte att ställa in ordentligt, dörren gick inte att stänga, dimstrålkastarna smälte, fläkten gick inte när det var kallt, kortslutning i stolvärmen bland annat. Tur det gick på garantin då!

Men i det stora hela har den fungerat utmärkt. Att slitdelar går åt är inget att säga om. Min bil har inte skinnklädsel eller automatlåda, men annars i stort sett allt som fanns. Allt fungerar fortfarande, alltså exempelvis elhissar, elspeglar, eltaklucka, farthållare, elvärmt baksäte, automatisk nivåreglering, färddator, centrallås, fjärrstyrt larm, ABS, tracs, strålkastartorkare osv.

Turbo fick den förstärkta M56H lådan 1994. 1996 förstärktes synkroniseringen ytterligare. Växlar man som på en gammal Scania, alltså med en liten men tydlig paus i friläget, håller lådan hur länge som helst. Slår man i växeln varje gång går det inte länge.

Dessutom går den gamle kämpen som ett svin om man piskar på. Mätte med en GPS-mätare för ett tag sedan. 0-100 km/h på 7,6 s, 0-200 km/h på 31 sekunder. Inte så dåligt för en 13-åring med 35000 mil bakom sig.

Oseriöst skrivet tycker jag. Det är ju […]

Det är förmodligen ev SV lampa. Den finn[…]

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]