Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pilskanka
Hej!
Bilen går kanon men ingen tomgång, får felkod 1-2-1 som lyder : 1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

Och vad innebär allt detta med LH 3.2 och LH 2.4 motr 1.8 osv? jag fattar inte vad det kan vara för fel, testat med en annan LMM som jag vet att den funkar, men ingen skillnad, prövat och nollställa motorn och felkoderna och den står typ 5 sekunder på tomgång efter nollning men sen tändslampan och den dör.

Vart enda svar är tacksamt !!!

Mvh Marcus
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Helt 100 på att den andra lmm'n är ok..?
pilskanka skrev:Och vad innebär allt detta med LH 3.2 och LH 2.4 motr 1.8 osv?
Det kan du ignorera, det talar om vad koden betyder i andra styrsystem.
Användarvisningsbild
av taxi
Kolla efter luftläckage med startgas, felkoden säger bla att signalen är felaktig. Det kan nog tolkas som "signal orimlig" också.
av *pettson*
En hel dag att byta vacumslangar?
Nej snarare runt en timma om inget bråkar vid turbon. Säg två, så är det gott om tid om nu några klammers är idiotvända.
Tar det en hel dag så ska man inte jobba med den här typen av arbeten.
Användarvisningsbild
av taxi
Säg inte det, har man böjen från insugets högra gavel så tar bara den ganska lång tid. Iaf för mig.. Sen brukar jag bråka ganska mycket med bajonettkopplingen på andra sidan. Eller är det enklare på turbobilar?
av *pettson*
Nu tillhör förvisso inte det vacumslangar utan vevhusventilationen.
Men likväl så ska ju inte dom läcka så det är väl smart att se över dom med.

Hursomhelst så tar inte ett byte av den böjen mer än några minuter iallafall för mej som gjort det några ggr. En fråga om teknik och verktyg.
Men visst kan det ta en hel dag för någon att utföra det jobbet.
Bajonettfattningen till vevhusventen tar inte heller den någon längre tid om man har gjort det några ggr. Den återfinns inte i samma form på en turbo dock.
Där ansluter vevhusventen vid inloppet på turbon istället.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag hann tänka tanken att de slangarna och rören kanske tillhör vevhusventilationen, men det är inte alltid lätt för glada amatörer att hålla reda på terminologin :D 1

Spelar det roll hur länge värmaren ä[…]

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]