Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPeppa
Jag har en Volvo V70 2,5T 1998 som far och rycker för mig och jag har bytt en massa men det blir fan inge bättre så nu lurar jag på att köpa mig en Felkodsläsare - ELM 327 Bluetooth OBD2

Jag undrar kort och gott om det är nån som har testat en Felkodsläsare - ELM 327 Bluetooth OBD2 ? Hur funkar den ? Ska man satsa på nån annan ? Jag vill ha massor av tips.

Lägger in en bild på den jag funderar över:

Bild
Hej
Jag har provat denna på min s70 -98. Tydligen är 97-98 en "udda" modell. Denna ODBII kommer du inte att ha mycket nytta av. Det jag kommit fram till är följande:
Vol-FCR (1.3.6) med en seriell kabel eller senare Vol-FCR för USB fungerar fint men kommer inte åt alla funktioner. Som exempel går inte servicelampan att släcka och den kan inte läsa Fenix 5.2. Vill du läsa ut felkoder ur motorstyrningen, så bygg en egen felkodsläsare. Hur du gör finns här: http://outsidehurtig01.dyndns.org/volvo/
Jag har provat denna på en volvo v70 98:a där motorlampa lös.

Den kunde inte hitta några felkoder så ovastående har rätt detta är nog inte rätt för din modell.
Felet var lamdasonden så den borde ha hittat minst en felkod.

Dock är det många som bekräftat att en vagcom kabel fungerar med vol fcr.

http://viewitem.eim.ebay.se/VAG-KKL-409 ... 23907/item
200kr i frakt från ebay.

Du kan ju även titta på säljarens övriga artiklar och beställa samtidigt, och spara frakt elm 327 går att köpa från denna säljare.
Både som kabel och via bluetooth.
Jag måste säga att elm 327 bluetooth är en suverän produkt ändå, ju nyare bil det är ju större chans att den fungerar.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]