Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikbr
Hej

Jag behöver lite hjälp med min Volvo 855 -94. Jag har felkoderna:

1-4-1 = Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord eller fas
1-4-2 = Defekt bromsljuskontakt, bruten krets eller kortslutning

Angående bromspedallägesgivaren hittade jag ett tips i forumet att man kunde kolla lödningarna på innan man bytte den. Givaren sitter ju på bromsservot men hur skjutton får man loss den? Bara dra rakt ut? Vrida den och sen dra? Den sitter rätt hårt och jag vill inte ha sönder nåt.

Var hittar man bromsljuskontakten? Jag antar att den sitter i närheten/ovanför av bromspedalen (rätt/fel?), men behöver man ta bort någon panel för att kunna se den och lossa den? Hur sitter den fast? Skruv? Snäppe?

Angående felkoderna så tänds ABS-lampan upp runt varannan, var tredje dag. Jag hade bilen inne för byte av kuggkrans på Vänster Framhjul för några månader sen och detta fel dök upp efter det. Visserligen har bilen gått 31000 mil men lite misstänksam blir man att verkstan pillat. Å andra sidan kommer ett fel sällan ensamt på en gammal bil. Jag tycker felet tyder på glapp nånstans men hoppas att det inte sitter i kablaget. Kan det rent utav vara styrenheten som spökar? Hur skulle en expert gå till väga för att felsöka? :?:

Enkla frågor att besvara för den som har lite koll vilket jag uppenbarligen inte har...
Användarvisningsbild
av Nexus
kontakten sitter på bromspedalen . Lossa panelen under ratten så ser du bättre. Kan ej svara på hur den sitter men troligt vis skruvad eller med plast knäppen
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]