Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pontusmedstortp
Tjenare alla volvo ägare!

Har länge funderat på bygga om mitt avgassystem på min t5a! Då jag tycker dom låter riktigt skönt med 3" eller 2,5" (2,5" med rakt rör då såklart)

Nu har jag några frågor angående att köra med 2,5" rakt rör från katt. Finns det några nackdelar förutom att bilen kan bli högljud att åka i så klart.. Men har hört att man kan förlora effekt på det, att man skadar även ventiltätningen på första cylindern. Stämmer detta eller är det något man ska ta med en nypa salt?

Kom gärna med fler nackdelar om det finns på att köra med rakt rör från katt utan ljuddmpare!

/ Pontus!
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag kör på 3" främre rör och 2,5" efter katt med en dämpare låter lagom.Att du skulle skada ventiltätningarna låter mysko. En turbo gillar ju fria andningsvägar...
av pontusmedstortp
Nexus skrev:Jag kör på 3" främre rör och 2,5" efter katt med en dämpare låter lagom.Att du skulle skada ventiltätningarna låter mysko. En turbo gillar ju fria andningsvägar...
jo, det tycker jag också. Sen säger folk att man förlorar mycket effekt på att ta bort dämparna för att turbon inte får något motstånd =/ tanken är att köra som du dock sätter ekonomin stopp just nu och tröttnat rätt hårt på åka original så detta är en lösning så länge tänkte jag.

Ingen som har några nackdelar?
Användarvisningsbild
av Nexus
Ta bort befintlig ljudämpare då och ersätt med ett rör. Låter inte mera än ett simons sportsystem med "rätt genom dämpare". Turbon slår ju ner avgaslätet lite mot en sug motor som skulle dånat mera.
av pontusmedstortp
Så det att man skadar även ventiltätningen på första cylindern är bara skit snack? för en simonsdämpare gör ju inte så mycket motstånd heller? eller är jag ute och cyklar? :)
av *pettson*
Att köra rakt rör helt utan motstånd eller med felkalibrerat motstånd istället gör att du förlorar effekt i hela registret utom möjligen på topp under några sekunder.
Turbon brukar dessutom övervarva till och från och blir väldigt dålig inom kort, inget ovanligt med turbohaveri av den anledningen.
Även laddtrycksstyrningen fungerar sämre (vilket gör att det blir överladd). Vilket gör att den körbara delen i registret blir hackig med peakar av överladd där bränslepumpen slår ifrån.
Det är inte riktigt så enkelt som att turbon sköter sitt eget motstånd eller att den sköter motorns perfekta motstånd genom att bara finnas till.
Det är lite djupare kunskap än så för att få en bil som ger full effekt och har så brett register som möjligt.
Det inser dom flesta när bara avstämningen av grenröret är en djup kunskap, när efterföljande turbo måste evakuera på korrekt sätt i harmoni med grenröret, för att följas av en bra avstämning av dps motstånd. För att till sist inte få stående våg i avgaset som ger dåligt flöde oavsett om där är dämpare eller inte.

Att åka rakt rör eller ens för stort eller rakt rör och kat är bara ett sätt att höras och ett sätt att sänka effekten i sin bil.
Att försöka få det avstämt oavsett dimension och antalet dämpare är däremot ett sätt att krama ur det sista ur bilen och få en bra karaktär.
Det är samma regler för en bil som är orginal, chippad eller för en rejält trimmad.

Vad gäller ventiltätningarna. Dom blir inte extra påverkade av det här.
av pontusmedstortp
Så för att få lite motstånd och spara på turbon så räcker det med en simonsdämpare eller liknande? annars är det ingen större fara att köra med raka rör från katt?
av *pettson*
Att svara på det är lite som att svara på hur långt ett rep är, det är omöjligt.
Det beror på massor med faktorer.
Hur är din dp avstämd?
Vilken dimension har den?
Vilken katalysator?
Hur är mottrycket i den?
Vilken simonsdämpare är det vi talar om? Är den lång/ kort?
Vilken dimension är det?
Vad är den till för? Är det en absorbtionsdämpare eller en reflektionsdämpare?
Och med dom fakta är det ändå svårt att göra rätt val.

Som du ser är det en del faktorer som påverkar. Gör du fel blir det bröl och ingen effekt, men grabbarna vid kiosken blir impade.
Gör du rätt så får du mer effekt med mindre bröl.

Struntar man i det hela så är det *bara* att slänga dit nåt för att inte bli döv och för att inte reta upp grannarna.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]