Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mcjonte
Hej har en v70 -99 2.0 10v 21000 mil, tycker att den är seg och slö. Förvisso en seg bil från början men kan inte minnas att den var riktigt så här när jag köpte den. Den drar även en del soppa 1.1 liter i snitt när jag kör den riktigt varsamt.
Har under de senaste tre åren bytt:
tändkablar
stift
bränslefilter
luftfilter
rotor/fördelare

Inga bromsar eller lager strular.
Min fråga är, kan en delvis täppt vevhusventilation ge några av dessa symtom, den är troligtvis orginal. Hittar inga trådar som behandlar detta.
Ytterligare en fråga är om det är normalt att det blir mindre sprickbildning i "multiremmen" som driver generator och ac m.m? Har mm stora sprickor i den ska man oroa sig och byta direkt?
Tacksam för åsikter!

Vill passa på att tacka alla för ett trevligt forum som lärt mig mycket om min bil!
Användarvisningsbild
av RaptorX
Skulle nog byta remmen rätt så omgående.
Har du kollat om vevhuset är igensatt?
Användarvisningsbild
av RaptorX
Håll en parkeringsbiljett över oljeröret med urtagen oljesticka med motorn igång, blåser biljetten bort från hålet så har du övertryck i vevhuset dvs inget bra alls.
Användarvisningsbild
av js1
Du bör kolla så kamremmen står rätt och inte rappat över.
Användarvisningsbild
av kenlav
Som sagt kolla kamaxeldrev och vevaxelinställningen.
av mcjonte
Hej igen och tack för alla svar.
Inga lampor lyser och alla kablar/slangar verkar vara i sin ordning!
Har tagit beslutet att byta kamrem, multirem och fixa hela vevhusventilationen.
Den lokala volvohandlaren har volvokortskväll i början av april så då kan man handla med lite bättre priser.
Bilen har gått 20500 mil så det är inte riktigt dags för kamremen men bilden går bara korta sträckor och vad jag förstår så slits det mer då så det skadar nog inte! Min hynesbok ska få göra skäl för pengarna!
Ska bli kul att göra ett lite större jobb på bilen. Man är väll lite störd som tycker så men det är ju kul att skruva så länge det går bra, vi får se hur jag känner efteråt!
av *pettson*
Det är inte stört att tycka om att man lyckats med nånting, eller iallafall att man vill försöka.
Det är kanonbra att du tar stöd i böcker på dom punkter du inte är säker.
Det är däremot mindre bra att tro att man inte behöver ta stöd, tro att man kan göra precis allting med hjälp av t.ex en mekguide eller lösa instruktioner utan att ha en susning om vad jobbet innebär egentligen.
Att VETA vad man gör underlättar och gör jobbet betydligt roligare och i dom flesta fall billigare än annars.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]