Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonniebravo
Hej!

Jag var ute och körde med min S70 2.5t -98 igår och helt plötsligt såg jag att motortempmätaren var nästan uppe på röd markering. Jag körde snabbt in på en väg och stannade bilen. Jag väntade en liten stund och provade sedan att köra igen eftersom att motorn inte kokte eller dylikt. Efter några hundra meter flög mätaren ner i mitten igen där den normalt brukar ligga. Under hemfärden flyttade mätaren sig upp och ner i mitten ett antal gånger.

Nu till problemet jag har är att bilen inte vill starta. Jag har egna funderingar på att det kan vara vattentempgivaren som är kass, men eftersom jag är osäker så valde jag att skapa denna tråden för att förhoppningsvis få lite tips.

Tack på förhand!

// jonniebravo.
Användarvisningsbild
av RaptorX
Är nog den givaren som är starkast misstänkt med tanke på symtomen.
Användarvisningsbild
av js1
Behöver inte vara så skulle jag nog säga. Du kan ju även ha problem med kylaren alt termostatet och tempgivaren har bara gjort sitt jobb och varnat dig för detta. Men i och för sig, om tempgivaren ger signal om att motorn är varm trots att den i själva verket är kall så kanske motorn får för mager blandning för att starta kall. Du kan ju kontrollmäta givaren enl den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=78254
Användarvisningsbild
av RaptorX
Skönt att det löste sig.

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har fyllt på kylvätskan två g[…]

EX60

Någon som byggt sin bil ännu? Jag fund[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Tack för alla tips. Jag tänker att jag u[…]