Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BOFH
Hej,
Min 850 -94 B5252, 21000 mil, ryker olja under huven. Efter att ha läst i princip hela internet har jag bestämt mig för att min vevhusventilation är igensatt. Lämna in är inte ekonomiskt försvarbart på den här bilen, så jag tänker (försöka) göra jobbet själv. Har införskaffat en gör-det-själv-handbok samt läst trådar på internet och skrivit ut alla bilder jag kan hitta. Det är dock ett par saker jag inte riktigt har fått svar på;

1. Hur gör jag rent kanalerna? Jag kommer troligtvis stå ute på gatan och har inte tillgång till tryckluft. (annat än på burk till datorer, men det är väl inte tillräckligt?) Vågar man peta in verktyg i kanalerna? Repor gör väl att smuts fastnar lättare nästa gång kan jag tänka mig.

2. Det är flera som påstår att man kan ta bort insuget uppifrån, men jag fattar verkligen inte hur man ska komma åt de tre skruvarna som finns på undersidan. Smala armar och fingerfärdighet eller finns det nåt fint meckartips? Det är kallt på marken så här års ...

3. Sen undrar jag hur viktigt det är att sätta dit insuget med rätt moment igen. 20 Nm står det i boken och jag har inte lust att köpa en momentnyckel.

Jag är nästan helt oerfaren av bilmeckande, men inte rädd för att lära mig. Ber om ursäkt om jag ställt en fullkomligt idiotisk fråga, men nånstans måste man ju börja :D
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Insugets skruvar fixar du med en 1/4-tumsats, alltså ett litet spärrskaft med förlängare och andra tillbehör. Ta bort fläkten och relähyllan så kommer du åt. Glöm inte dom två skruvarna i mitten under insuget, skruvas ur nedåt.
Egentligen ska man nog ta ner tråget för att komma åt kanalerna ordentligt, risk annars att du petar in skit.
taxi skrev: Egentligen ska man nog ta ner tråget för att komma åt kanalerna ordentligt, risk annars att du petar in skit.
^True shit, vet folk som gjort rent vehusvent o dom körde med prylar ner genom hela röret o hissa massa skit som satt sig på vägen ner till tråget!

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har fyllt på kylvätskan två g[…]

EX60

Någon som byggt sin bil ännu? Jag fund[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Tack för alla tips. Jag tänker att jag u[…]