Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anubis
Hej.

Förra veckan så tände sig motorelektroniklampan och jag fick en felkod 1-2-2, jag nollade koden och sedan efter start så var allt ok och bilen har gått dagligen till jobbet efter det.

Men idag skulle jag åka till jobbet imorse och bilen startade i vanlig ordning, ganska kallt -15 och då brukar bilen ge ifrån sig ett litet visslande vid växling. Efter ca 1km så började den rycka när jag gasade, ganska kraftiga ryckningar. När jag släpper på gasen så gick den ganska bra, tomgång inga problem. Till slut blev ryckningarna så kraftigt att det inte gick att åka, det kändes som om
man vred av och på tändningen.

Kan det vara LMM..? sitter sportluftfilter på med en "speciell lösning" för LMM, ska jag kanske montera tillbaka luft burken och korrekt fäste(tilläggas bör att det varit så under de 1,5 år jag haft den och inga problem sedan tidigare)

Har ni några idéer eller tips.?
Användarvisningsbild
av js1
Hej,
När du skriver motorfrågor i forumet är det viktigt att du anger vilken motor du har.
Den felkod du anger tyder på fel i temperaturgivaren för insugsluften. Den del du visar på bilden är just en tempsensor och ingen LMM. Börja med att byta den (tempsensorn alltså)
av anubis
Okej, vet inte vad motorn heter, men det är den med 140hk.

Så tempsensorn kan alltså vara ett alternativ, var lite inne på om det kunde avara något luftsjäll eller liknande som fryser.
Användarvisningsbild
av js1
Då heter den B5252 (B=bensin 5=5cyl 25=2,5liter 2=2 ventiler/cyl)
Felkoder hittar du här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941

Den kod du läst ut betyder 1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig
Din motor har ingen LMM (luftmassemätare) utan mäter temperatur och tryck i insuget för att beräkna luftmängden. Börja med att byta temgivaren, det är både lätt och billigt.
Användarvisningsbild
av js1
Köp där det är enklast för dig, kan väl inte skilja så många kronor på en sån detalj. Har du möjlighet att ohm-mäta den du har?
av anubis
Det har jag säkert, har en multimeter, är dock ett tag sedan jag använde instrumentet fär att mäta ohm, några värden jag ska kolla efter.?
Användarvisningsbild
av js1
Resistansen i tempsensorn ska ligga runt 2500ohm vid +20°C
av anubis
Strålande, jag börjar där så får vi se.

Ska även kolla om jag fått någon annan felkod idag på morgonen (han inte det imorse).

Tack för din hjälp.

Tack för svaret. Det hade inte jag noterat. V[…]

Råd vid punktering

@OlofEmanuel , Prova att använda bilens komp[…]

Sen kan du ju prova att bygla bränslepumprel&[…]

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]